efat logo electric fatbike with twist throttle

SÄHKÖPYÖRÄILY TALVELLA ON TODELLA HAUSKAA KUN ALLASI ON E/FAT 1000W TALVIPYÖRÄ

E/FAT 1000W sähköfatbike takaa huippuluokan talvipyöräilykokemuksen. Tehokas sähköfatpyörä ja eritoten kaasukahva tarjoaa ainutlaatuisen tavan pyöräillä talvella ja vaihtelevissa olosuhteissa. Kaasukahvan avulla säädät avustuksen tehoa vaivattomasti. Tämä on erityisen hyödyllistä talvella kun olosuhteet ja tien pinta voivat vaihdella äkillisesti.

E/FAT 1000W sähköfatbike on suunniteltu kestämään haastavissa pohjoisen talviolosuhteissa. Vankka rakenne ja leveät renkaat tarjoavat vakauden ja otteen liukkailla teillä. Näin voit liikkua turvallisesti ja varmasti, olipa kyseessä sitten lumiset metsäpolut tai kaupungin kadut.

Rengaspaineita tiputtamalla pitoa talveen
Vakiorengas on erinomainen lumella ja rengaspainetta tiputtamalla (jopa 0.5bar) saat pitoa lumelle. Jäisille ja liukkaille keleille suosittelemme nastarenkaita.

E/FAT 1000W on täydellinen sähköpyörä talvelle! Sähköfatbike on ympärivuotinen työmatkapyörä, talviretkeilypyörä kuin uusi talviurheiluväline.

YouTube player

E/FAT 1000W sopii erinomaisesti talviretkeilyyn

Tehokkaan 1000W takanapamoottorin ja vankan rakenteen avulla raskaat varusteet kulkevat kevyesti mukana. Varusteiden kuljettaminen onnistuu niin etukorissa, tavaratelineessä kuin vaikka perässä vedettävässä ahkiossa. Leveät renkaat puskevat lumikinosten läpi ja etuiskunvaimennin ottaa pehmeästi vastaan isommat töyssyt.

Talvipyöräilyssä on tärkeää, että akku kestää pitkään kylmissä olosuhteissa. E/FAT 1000W sähköfatbiken akku on suunniteltu kestämään vaativissakin sääolosuhteissa, joten voit nauttia pitkistä ajomatkoista myös talvella.

YouTube player

E/FAT 1000W sähköfatpyörä on Suomessa suunniteltu ja pohjoisiin olosuhteisiin valmistettu

Fatbike on alunperin kehitetty pehmeisiin ja upottaviin maastoihin. Fatbiken historia vie jopa 1900-luvun alkuun, mutta modernit fatbiket on kehitetty 1980-luvun lopulla suurin piirtein samanaikaisesti Alaskassa lumella liikkumiseen sekä New Mexicon hiekka-aavikoille. E/FAT 1000W on vienyt suunnittelun vielä pidemmällä ja lisännyt fatbikeen tehokkaan 1000W takanapamoottorin ja kaasukahvan. Tällä yhdistelmällä olemme saavuttaneet huippuluokan talvipyörän, joka takaa nautinnollisen pyöräilykokemuksen Suomen ääriolosuhteissa. 

E/FAT 1000W Sähköfatbikellä Haltille

E/FAT 1000W on täydellinen sähköpyörä talvella ja siitä todisteen myöd upea lyhytdokumentti siitä, miten E/FAT 1000W talvipyörällä onnistuu Suomen korkeimman kohdan huiputtaminen. Lue tästä Seikkalumuikku blogia pitävän Kanervan kirjoitus aiheesta.

YouTube player

E/FAT 1000W Sähköfatbike vie vaivattomasti pilkille.

E/FAT 1000W rullaa hyvin jäällä ja leveät renkaat tuovat pitoa. 1000 watin moottori tarjoaa riittävästi tehoa ja vääntöä, mikä on tärkeää lumisilla ja jäisillä pinnoilla. Tämä auttaa pyörää etenemään vaivattomasti haastavissa olosuhteissa.

YouTube player

E/FAT 1000W Sähköfatpyörällä kuljetat tarvikkeet läpi vuoden!

E/FAT:llä kuljetat kätevästi vaikka golf-bägin. E/FAT tarjoaa vakaata ja sujuvaa etenemistä lumisilla poluilla.

YouTube player

Talvipyöräilygalleria

YouTube player

Sähköpyörällä ajaminen pakkasella

E/FAT sähköpyörällä pyörällä voi ajaa pakkasella täysin normaalisti. Huomioikaa kuitenkin, että kosteus, kova pakkanen ja osiin tarttuva lumi saattavat aiheuttaa toimintahäiriöitä ja jähmettää polkupyörän mekaniikkaa, esim. vaihdevaijerit, ketjut ja pakat, vapaaratas, iskunvaimennus, yms.

Huom. Akku pitää aina ottaa käyttöön lämpimänä. Jos akkua on säilytetty kylmässä ota se huoneen lämpöön vähintään 30 minuutiksi ennen kuin lähdet pyöräilemään tai lataat akkua. Akkua ei saa käyttää kylmänä tai sen elinikä lyhenee.

Talvella akun avustama ajomatka (kapasiteetti) voi heikentyä arviolta n. 1-30%, riippuen pakkasesta ja akun lämpösuojauksesta.

Sähköpyörällä ajaminen ja sähköpyörän säilyttäminen talvella ja märällä kelillä

E/FAT on hyvin roiskesuojattu ja sillä voi ajaa sateella ja märällä kelillä. Pyörän komponentit eivät kuitenkaan ole täysin vesitiiviitä ja on hyvä muistaa muutama ohjesääntö:

Rankalle vesisateelle tai vedenpaineelle altistuminen on usean sähköisen liikkumisvälineen sähköhäiriöiden ongelma, sillä esim. polkupyörän osia ei voida koteloida yhtä tehokkaasti kuin autossa tai moottoripyörässä. Talvisilla teillä pyörä tulee helposti märäksi ja kuraiseksi. Kosteus ja suola eivät ole hyväksi pyörän mekaniikalle eikä sähköosille. Pyörän säännöllinen pesu ja huolellinen kuivaaminen ja ketjujen rasvaus on tärkeää.

Monitoimiöljy on erittäin hyvä aine vettä/kosteutta vastaan (esim. Bikeworkx Oil Star, WD-40, CRC-55-6, yms.). Kyseistä öljyä kannattaa suihkauttaa tasaisin väliajoin esim. kaikkien pikaliittimien (avattuna), kaasukahvan ja näytön saumoihin/USB-liittimeen, näytön nappuloiden väliin, akun katkaisijaan ja pinneihin sekä ohjaamosta tulevien johtojen yhdistäjä kappaleeseen jolloin kosteus/korroosio pysyy niistä loitolla (öljykalvo syrjäyttää veden).

Kaikkien sähköpyörien on myös tärkeää päästä kuivumaan tasaisin väliajoin. Esim. pelkästään katoksessa säilytettävän pyörän komponentit eivät Suomen syksyssä ja talvessa pääse kuivumaan kunnolla. Suosittelemme siis säilyttämään pyörää lämpimässä sisätilassa mikäli vain mahdollista.

Mikäli yksittäisistä osista pitää poistaa sisäistä kosteutta on paras niksi hiustenkuivaaja tai osan asettaminen lattialle missä on lämmitys jolloin kosteus haihtuu itsestään lämmön vaikutuksesta (koko pyöränkin voi laittaa kyljelleen lattialämmityksen päälle).

Suomen kehno sää ja vaihtelevat olosuhteet voivat nopeasti koitua polkupyörän komponenttien kohtaloksi ilman pientä lisäsuojaa. Laadukkaat puhdistus- ja suoja-aineet sekä monitoimiöljyt suojaavat haavoittuvia komponentteja kylmältä, märältä, lialta, yms.
 

Miten lataan ja käytän sähköpyörän akkua talvella?

Sähköpyörän akkua voi hyvin käyttää myös pakkasella. Ajomatka saattaa kuitenkin heiketä kovalla pakkasella jopa 1-30%.

Huom! Älä aloita akun käyttämistä kylmänä.

Jos akkua on säilytetty kylmässä ota se 30-60 minuutiksi sisään lämpiämään ennen käyttöä. Akun elinikä saattaa lyhentyä jos sitä käyttää kylmänä. Kylmä akku ei välttämättä lähde päälle.

Akkua ei saa ladata pakkasessa, sillä kylmä akku saattaa vaurioitua.

Huom. useimmat li-ion-akut/latauslaitteet eivät anna edes aloittaa liian kylmän (tai kuuman) akun latausta.

Jos akkua on säilytetty tai se on ollut kylmässsä lämpötilassa käyttämättömänä, on se vietävä lämpöiseen ja odotettava sen lämpenevän huoneenlämpöön ennen käyttöä. Akun lämpötila tulee käyttöönottaessa olla yli 0 astetta ja alle 40 astetta.

Kylmät lämpötilat lisäävät akun sisäistä vastusta ja tämä taas heikentää akun kapasiteettia. Tästä syystä li-ion-akku ei pysty vapauttamaan yhtä paljon energiaa tai säilyttämään latausta yhtä hyvin kylmissä lämpötiloissa

Talvipyöräilyn lisäksi E/FAT 1000W soveltuu lukuisiin muihin käyttötarkoituksiin ympäri vuoden. E/FAT on esimerkiksi täydellinen retkisähköpyörä ja sähköpyörä metsästyskäyttöön. Oletko ajatellut kuinka vaivatonta on ajaa sähköpyörällä kalaan?