

Usein kysyttyä
Onko E/FAT 1000W polkupyörä?
Kyllä on. E/FAT 1000W sähköfatbike on L1e-A-luokan moottorilla varustettu polkupyörä. E/FAT:n huippunopeus on 25km/h ja teho 1000W. E/FAT:n ajoneuvoluokka on L1e-A ja siten se ei tarvitse ajokorttia eikä rekisteröintiä.
”Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 W, moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h.”
Mikä on ajoneuvoluokka L1e-A?
Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e–A) suurin teho saa olla enintään 1000W. Moottori voi toimia ilman polkemista (esim. ”kaasukahvalla”), mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25km/h. Tätä suurempi nopeus voidaan siis saavuttaa vain polkemalla.
L1e-A -luokan sähköpyörän kuljettaminen ei vaadi ajokorttia, eikä sitä tarvitse rekisteröidä.
E/FAT 1000W Sähkömoottorin maksiminopeus?
E/FAT sähköfatpyörän sähkömoottorin maksiminopeus on 25km/h. Polkupyörän sähkömoottorin laillinen maksiminopeus on 25km/h. Tätä suurempi nopeus voidaan saavuttaa vain polkemalla.
HUOM! Mikäli E/FAT säädetään tai viritetään kulkemaan yli 25 km/h sen takuu raukeaa, eikä pyörän valmistaja E FAT Finland Oy ole vastuussa sen käytöstä, virheiden aiheuttamista erityisistä tai seurauksellisista vahingoista tai välittömistä tai välillisistä kustannuksista.
E/FAT 1000W Akun kesto
Akun kesto riippuu monesta tekijästä; minkälaisessa maastossa ajetaan, kuinka paljon ajetaan kaasukahvalla, millä tasolla poljinavustusta käytetään. Pääsääntönä voidaan pitää, että akku kestää 50-200 km. Akku latautuu täysin tyhjästä täydeksi n. 6 tunnissa.
Sähköpyörän tarkan kantaman määrittäminen on vaikeaa, koska siihen ei ole käytettävissä standardoitua mittausmenetelmää. Kantaman pituuteen vaikuttaa kuitenkin moni ulkoinen tekijä, esimerkiksi nopeus, lämpötila, rengaspaine, tuuli, ajajan ja kuorman paino, reitin korkeusvaihtelut, maaston tyyppi ja ajajan käyttämä oma poljinvoima.
Sähköpyöräsi moottori toimii poljettaessa ja kaasukahvalla. Mikäli ajat pyörääsi pelkällä kaasukahvalla, akkuvirta hupenee nopemmin.
Akussa on siis 832Wh, mitä se tarkoittaa?
Mikäli pyörällä ajetaan siten, että jatkuva moottorin sähköavustus on 832W kestää akku yhden tunnin. Käytännössä keskimääräinen sähköavustuksen taso ei ole noin suuri. E/FAT:llä ajettaessa keskimääräinen sähköavustuksen taso on n. 0-300W. Tämä taas riippuu kaikista aiemmin mainitsemistamme tekijöistä.
Mikäli pyörällä ajetaan keskimääräisellä 100W avustustustasolla kestää akku n. 8 tuntia. Jos silloin keskinopeus on 20km/h pääsee akulla n. 160km matkan. Jos avustustaso on 200W ja keskinopeus 20km/h, kestää akku n. 4 tuntia eli 80km matkan.
Todistetusti pyörällämme on ajettu 1 poljinavustimella 240km mökille ja 40km pelkällä kaasukahvalla kaupunkiolosuhteissa. Itse ajamme E/FAT pyörillämme 3-4h maastolenkkejä (n. 50-70km) jonka jälkeen akkua on vielä hyvin jäljellä.
Katso lisää akun ohjeita käyttöohjeet sivultamme: https://efat.fi/kayttohjeet/
Miksi takanapamoottori? Takanapa- ja keskiömoottorin erot?
Miksi E/FAT 1000W pyörässä on takanapamoottori?
Tehokkaan moottorin ja kaasukahvan vuoksi on tärkeää, että takanapamoottori siirtää voiman suoraan takarenkaalle, jolloin polkupyörän oma voimansiirto (ketjut, rattaat, vaihteet, laakerit) ei rasitu ollenkaan vaan kuluu jopa vähemmän kuin sähköttömässä polkupyörässä. Takanapamoottori pyörii siis vapaana akselilla ja voimansiirto ei mene ketjun kautta. Koska takanapamoottori pyörii vapaasti akselinsa ympärillä se ei myöskään tunnu raskaalta polkea ilman sähköavustusta. Keskiömoottorissa kun joudut aina polkemaan myös moottorin ympäri.
Keskiömoottorissa voima joudutaan siirtämään moottorilta takarenkaalle polkupyöränketjun välityksellä jolloin voimansiirto joutuu kaikista kovimmalle rasitukselle.
Napamoottori VS keskiömoottori
Molemmissa on omat hyvät puolensa ja moottorin valinat kannattaa tehdä käyttötarkoituksen mukaan. Toinen moottori saattaa olla parempi jossain toisessa paikassa/tarkoituksessa kuin toinen.
Paino
Saman tehoinen takanapa- ja keskiömoottori painavat lähtökohtaisesti saman verran. Itse sähkömoottorin fysiikka ei muutu siitä mihin kohtaan pyörässä se asennetaan.
Mielikuva siitä, että takanpamamoottori on painavampi on ehkä syntynyt siitä, että takanapamoottoreista pystytään rakentamaan hyvinkin suuria, usean kilowatin (1kilowatti=1000wattia) suoravetoisia vaihteettomia moottoreita. Useamman kilowatin moottorit ovat kuitenkin polkupyörästä puhuttaessa tieliikenteessä laittomia, mutta niitä näkyy paljon käytössä erilaisissa videoissa ja viritetyissä pyörissä. Keskiömoottorit eivät sovellu niin hyvin suuriin voimiin, koska voima joudutaan siirtämään moottorilta takarenkaalle (polkupyörän)ketjun välityksellä ja voiman siirto ei kestä tällaisia voimia. Ketjut, rattaat ja vaihteet hajoavat. Tämän takia harvoin näkee suuria keskiömoottoreita, vaan ne rajoittuvat lähtökohtaisesti 250w ja ehkä hieman suurempi tehoisiin poljinavustusmoottoreihin.
Takanapamoottori siirtää voiman suoraan takarenkaalle jolloin polkupyörän oma voimansiirto ei rasitu ollenkaan, vaan kuluu jopa vähemmän kuin tavallisessa “luomu”polkupyörässä, saati keskiömoottorillisessa pyörässä, jossa voimansiirto joutuu kaikista kovimmalle rasitukselle.
Monesti keskiömoottoreilla yritetään jäljitellä mahdollisimman paljon sitä että pyörä tuntuisi edelleen normaalilta polkupyörältä, eikä kuski tuntisi/huomaisi niin selkeästi lisävoimaa, vaan että pyöräily tuntuisi ns. normaalilta pyöräilyltä, vaikka voimaa olisikin “reisissä” huomattavasti enemmän. Meidän lähestymistapa on erilainen ja olemmekin halunneet yhdistää polkupyöräilyä ja moottoripyöräilyä, tekniikan ja lakien sallimissa puitteissa. Kuitenkin niin että kuljettaja on selkeämmin lisävoiman hallitsija, kuten moottoripyörissä.
Takanapamoottori
+säästää/ kuluttaa vähemmän voimansiirtoa (ketjut, rattaat, vaihteet, laakerit).
+takanapamoottori pyörii vapaana akselilla, joten siitä ei tule lisävastusta polkiessa ilman sähköä.
+painopiste on taaempana, jolloin keulan nostaminen esim. kaatuneen puun yli on varsinkin kokemattomalle kuskille helpompaa.
+pystytään käyttämään teholtaan voimakkaampia moottoreita.
+vaihteita voi vaihtaa myös veto päällä.
+helppo ja edullinen huoltaa / vaihtaa.
+jos ketjut katkeaa, matka jatkuu kaasulla (kaasukahvallisessa L1e-A luokan ajoneuvossa).
+jos akku loppuu tai tulee sähkövika, pääsee polkemalla kotiin.
+takanapamoottorillisen pyörän muutosmahdollisuudet ovat huomattavasti paremmat ja helpommat kuin keskiömoottorillisen. Sähköosat voidaan esim. poistaa kokonaan, jolloin pyörästä saadaan tavallinen pyörä.
+piilossa vanteen keskellä, paremmin turvassa.
+napamoottorit ovat yleensä hiljaisia, koska voimansiirto, eli ketjut ja rattaat puuttuvat moottorin ja renkaan väliltä.
+koska moottori on renkaan (kiekon) sisällä, se ei ole tilaa viemässä muualla rungossa esim. akulta, kuten keskimoottori. Napamoottori ei myöskään roiku keskiön alla ikävästi, kuten jotkin keskimoottorit tekevät.
-painopiste on taaempana. Pyörä tahtoo esim. hypätessä vetää takarengasta herkemmin maata kohti. E/FAT ei kuitenkaan ole suunniteltu extreme-ajoon tai hyppimiseen, joten tällä ei ole varsinaisesti mitään väliä siinä käytössä mihin pyörä on suunniteltu.
-moottorin tuoman painon takia täysjouston/ takaiskunvaimentimen toteuttaminen ei ole niin helppoa kuin keskiömoottorillisessa pyörässä. Täysjousto on kuitenkin suurimmalle osalle normaalikuluttajista turha, varsinkin kun kyse on fatretkipyörästä jossa joustoa on tarkoituskin toteuttaa isoilla renkailla. Lisäiskunvaimennusta/pehmeyttä ajoon voidaan tuoda myös iskunvaimentimellisella istuinputkella. Käytössä kannattaa myös huomioida että täysjousto tarvitsee paljon huolenpitoa ja on näin ollen huomattavasti kalliimpi ja rikkoutumis alttiimpi vaihtoehto kuin jäykkäperäinen pyörä.
Keskiömoottori
+painopiste keskemmällä. Tasapainoisempi, jolloin voidaan saada enemmän etua lähinnä kovassa maastoajossa ja hypyissä. Polkupyörä saadaan helpommin käyttäytymään kuten “luomu”pyörä.
+momentin tunnistus on hieman helpompi toteuttaa, jolloin saadaan poljinavustus tuntumaan enemmän polkupyörämäisemmältä.
+moottori käyttää samaa vaihteistoa, kuin polkijakin, jolloin keskimoottorista saadaan enemmän irti, tosin ketjujen ja rattaiden aiheuttamien häviöiden ja osien kulumisen kustannuksella.
-kuluttaa voimansiirtoa enemmän, koska moottori joutuu vetämään kokoajan ketjua. Ketjut katkeavat, rattaat ja laakerit kuluvat ja vaihteet rikkoontuvat/menevät epäsäätöihin herkemmin.
-vaihteita ei voi vaihtaa kun on veto päällä, esim. ylämäessä.
-monesti hankalampia huoltaa tai suunniteltu niin ettei niitä voi edes huoltaa.
-polkiessa ilman avustusta, joudutaan aina samalla polkemaan enemmän tai vähemmän moottoria mukana, jolloin syntyy lisävastusta.
-moottorit suunniteltu runkokohtaisiksi, joten moottorin vaihtaminen toisenlaiseen tai kokonaan pois ottaminen on käytännössä mahdotonta.
-jos ketju katkeaa, matkanteko loppuu siihen.
-jos sähköt katkeavat, keskiömoottori tuo vastusta polkemiseen.
-keskiömoottori on suhteellisen esillä, helppo kolauttaa kiveen tai kantoon.
Kuinka paljon E/FAT:n akun lataaminen maksaa?
E/FAT:n 832Wh akun latauskustannukset voi laskea seuraavalla kaavalla: (Akun Wh /1000) * energiakustannus (snt/kWh)
Esimerkkinä E/FAT:n akun lataukselle 40 snt/kWh energiakustannuksella: (832/1000)*40= 33,28 senttiä = 0,33€
Jos täydellä pääsee n. 100km tulee sähkökulutuksen hinnaksi siis 0,33€/100km.
(Huom! 100km akullisella on vain arvio ja vaihtelee avustuksen käytön mukaan n. 60-200km välillä)
Missä voin huoltaa E/FAT sähköpyörän?
Suosittelemme vahvasti huoltamaan E/FAT Sähköfatpyörääsi säännöllisin väliajoin pyörän toimintavarmuuden ylläpitämiseksi sekä pyörän käyttöiän maksimoimiseksi. E/FAT:n polkupyörämekaniikan sekä sähköosien perushuollot voi suorittaa ammattimainen pyöräkorjaamo (esim. kausihuollot, vaihteiden säädöt, keulahuolto, osien vaihdot yms.).
Takuuhuollot sekä kriittisimmät sähköosat tulee huoltaa ja korjauttaa vain E FAT Finland Oy:ssä (esim. akku, moottori, ohjainyksikkö).
Pyörän toimintavarmuutta ja käyttöikää pidentääkseen pyörän perushuollot kannattaa tehdä myös itse. Katso vinkkejä pyöräsi huolenpitoon Huolto sivultamme.
Mistä saan varaosia E/FAT pyörääni?
Olemme itse suunnitelleet suuren osan E/FAT:ssä käytetyistä osista joten kaikkia varaosia ei ole saatavilla muualta kuin meiltä. Voit tilata varaosia verkkokaupastamme tai liikkeestämme Helsingin Vartiokylästä.
Saako E/FAT:llä liikkua maastossa jokamiehenoikeudella?
Kyllä saa. Alla ympäristöhallinnon vastaus kysymykseen.
- Saako ajoneuvolain 1090/2002 11 §:ssä tarkoitetulla L1e-A ajoneuvoluokkaan kuuluvalla sähkömoottorilla varustetulla polkupyörällä ja lain 19 a §.ssä tarkoitetulla kevyellä sähköajoneuvolla liikkua maastossa jokamiehenoikeudella?
Saako E/FAT:llä kuljettaa metsästysasetta tai -jousta?
Kyllä saa. Alla poliisihallituksen virallinen kanta metsästysaseen tai metsästysjousen kuljettamiseen L1e-A-luokan moottorilla varustetulla polkupyörällä.
Voinko ajaa E/FAT:ia pelkästään kaasukahvalla?
Olemme suunnitelleet pyörän siten, että kaasukahvaa käytetään pääosin auttamaan pyöräilijää pahoissa paikoissa kuten kiihdyttämisessä, ylämäissä, mutkissa ja esteiden yli menemisessä. Pyörää voi myös ajaa pelkästään kaasukahvaa käyttäen mutta emme suosittele tekemään sitä pitkiä aikoja kerrallaan. Mikäli ajat pyörääsi pelkällä kaasukahvalla, akkuvirta hupenee nopeasti. Siinä tapauksessa sähköpyörällä ei päästä ilmoitetun kantaman mukaista matkaa. Pelkällä kaasukahvalla ajamisessa tulee myös moottorin ylikuumenemisvaara.
Haluamme muistuttaa, että E/FAT ei ole mopo vaan sähköavusteinen polkupyörä.
Onko E/FAT:iä raskasta polkea ilman sähköavustusta?
Olemme suunnitelleet E/FAT:n nimenomaan polkupyöräksi jota on myös helppo ja mahdollisimman kevyt ajaa ilman sähköavustinta.
Miten E/FAT toimitetaan?
Voit tilata E/FAT:n Matkahuollon kotiinkuljetuksella tai noutaa pyöräsi liikkeestämme Helsingin Vartiokylästä. E/FAT toimitetaan täysin koottuna 100% kasausasteella, koeajettuna/ajovalmiina, akku ladattuna ja tilaamasi tarvikkeet kiinnitettyinä. Voit ajaa pyöräsi liikkeestämme kotiisi. Pyörän mukana toimitetaan metallinen akun latauslaatikko. Latauslaatikon kuljettamiseen kannattaa varata laukku / reppu.
Matkahuollon kotiinkuljetuksessa pyörästä pitää poistaa suojapahvit. Pahvien poiston jälkeen pyörä on ajovalmis.
Toimituskulut Matkahuollon kautta on 79€ ja ilmaiset jos noudat pyöräsi liikkeestämme.
Matkahuolto toimittaa pyörät vain asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Pyörän noutaminen Matkahuollon asiamieheltä ei ole mahdollista. Tämä on Matkahuollon sääntö ja meillä ei ole mahdollista vaikuttaa siihen.
Kannattaako minun ostaa M/18" vai L/21"?
M18″ on suunniteltu n. 160 – 180cm pituisille ja L21″ n. 180cm ja sitä pidemmille kuskeille. Suosittelemme koeajamaan E/FAT:n jotta pyöräsi on varmasti oikean kokoinen juuri sinulle. Meillä on aina Helsingin Vartiokylän liikkeessämme koeajettavana molemmat koot. Jos sinulla ei ole mahdollista koeajaa pyörää Helsingissä löytyy E/FAT myös useista vuokraamoista ympäri Suomen. Katso vuokraamot täältä.
Kuinka E/FAT kestää pakkasta?
E/FAT polkupyörällä voi ajaa pakkasella täysin normaalisti. Huomioikaa kuitenkin, että kosteus, kova pakkanen ja osiin tarttuva lumi saattavat aiheuttaa toimintahäiriöitä ja jähmettää polkupyörän mekaniikkaa, esim. vaihdevaijerit, ketjut ja pakat, vapaaratas, iskunvaimennus, yms.
Huom. Akku pitää aina ottaa käyttöön lämpimänä. Jos akkua on säilytetty kylmässä ota se huoneen lämpöön vähintään 30 minuutiksi ennen kuin lähdet pyöräilemään tai lataat akkua. Akkua ei saa käyttää kylmänä tai sen elinikä lyhenee.
Talvella akun avustama ajomatka (kapasiteetti) voi heikentyä arviolta n. 1-30%, riippuen pakkasesta ja akun lämpösuojauksesta.
Kuinka E/FAT kestää sadetta/märkää/kosteutta?
E/FAT on hyvin roiskesuojattu ja sillä voi ajaa sateella ja märällä kelillä. Pyörän komponentit eivät kuitenkaan ole täysin vesitiiviitä ja on hyvä muistaa muutama ohjesääntö:
Rankalle vesisateelle tai vedenpaineelle altistuminen on usean sähköisen liikkumisvälineen sähköhäiriöiden ongelma, sillä esim. polkupyörän osia ei voida koteloida yhtä tehokkaasti kuin autossa tai moottoripyörässä. Talvisilla teillä pyörä tulee helposti märäksi ja kuraiseksi. Kosteus ja suola eivät ole hyväksi pyörän mekaniikalle eikä sähköosille. Pyörän säännöllinen pesu ja huolellinen kuivaaminen ja ketjujen rasvaus on tärkeää.
Monitoimiöljy on erittäin hyvä aine vettä/kosteutta vastaan (esim. WD-40, CRC-556, yms.). Kyseistä öljyä kannattaa suihkauttaa tasaisin väliajoin esim. kaikkien pikaliittimien (avattuna), kaasukahvan ja näytön saumoihin/USB-liittimeen, näytön nappuloiden väliin, akun katkaisijaan ja pinneihin sekä ohjaamosta tulevien johtojen yhdistäjä kappaleeseen jolloin kosteus/korroosio pysyy niistä loitolla (öljykalvo syrjäyttää veden).
Mikäli yksittäisistä osista pitää poistaa sisäistä kosteutta on paras niksi hiustenkuivaaja tai osan asettaminen lattialle missä on lämmitys jolloin kosteus haihtuu itsestään lämmön vaikutuksesta (koko pyöränkin voi laittaa kyljelleen lattialämmityksen päälle).
Suomen kehno sää ja vaihtelevat olosuhteet voivat nopeasti koitua polkupyörän komponenttien kohtaloksi ilman pientä lisäsuojaa. Laadukkaat puhdistus- ja suoja-aineet sekä monitoimiöljyt suojaavat haavoittuvia komponentteja kylmältä, märältä, lialta, yms.
KT-LCD näytössä näkyy juovia / täpliä?
Kyseessä on nestekidenäyttö eli LCD (Liquid-Crystal Display). Se koostuu sähköisesti ohjatusta valoa polarisoivasta nesteestä, joka on suljettu soluihin kahden läpinäkyvän polarisoivan levyn väliin (sama kuin tietyn tyyppisissä matkapuhelimissa).
Kun näyttö on rikki tai vioittunut saattaa näytössä näkyä viivoja, kuvioita tai pisteitä jotka voivat kasvaa ajan mittaan. Myöhemmin tällainen vaurio laajenee vääjäämättä tärinästä, lämpötilan vaihteluista tai mekaanisesta väännöstä. Jos vauriot ovat huomattavat, näyttö voi olla täysin musta. Tällainen vaurio aiheutuu aina nestekidenäyttöön joko ulkopuolisesta iskusta tai siitä, että LCD-näyttö on ollut painautuneena, esimerkiksi kuljetuksen aikana.
Tuotteen rikkoutuminen ulkoisen voiman
Kuluttajansuojalain 5 luvun 15 a §:n mukaan virhevastuuta ei synny jos huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta.
Uusi näyttö 89€. Näytön vaihto on erittäin helppoa suorittaa itsenäisesti. Näytön mukana tulee pikaliittimet ja muutama ruuvi. Osta uusi näyttö tästä.
Moottorin ylikuumenemissuoja / näytössä lukee "Info_03" / näytössä lukee "motor position sensor fault"
Ylikuumenemis- ja rikkoutumisvaara mikäli moottoria vedätetään liikaa polkematta.
Moottorin lämpötilan saavuttaessa 120c näytön oikeassa laidassa oleva lämpötilan lukema alkaa vilkkua. Silloin suosittelemme käyttämään vähemmän sähköavustusta. Jos moottorin lämpötila saavuttaa 140c lämpötilan tulee näytölle koodi ”INFO 03” tai ”motor position sensor fault” (moottorin ylikuumenemissuoja kytkeytyy ja on odotettava n. 15min että se jäähtyy ja alkaa taas toimia).
Kaasukahva on pääsääntöisesti tarkoitettu hetkittäiseen käyttöön, jota käyttämällä saat moottorista aina täyden avustuksen ja joka auttaa pääsemään kaikkein vaikeimpien paikkojen yli, kuten liikkeellelähdöt, ylämäet, pehmeät maastot, juurakot, kivikot, puunrunkojen ylitykset ja lukuisat muut paikat.
Mikäli ajat kaasukahva pohjassa esim. tunturia ylös, pehmeissä maastoissa, lumisessa metsässä yms. saattaa moottorin lämpötila nousta ja ylikuumenemissuoja aktivoitua. Tarkkaile moottorin lämpötilaa.
Huom! Vaikka tämä ei vielä riko moottoria saattaa se useita kertoja toistuessaan vahingoittaa moottoria ja näin moottorin elinikä laskee ja mahdollisia vikoja saattaa ilmestyä. Takuu ei kata moottorin ylikuumenemisesta johtuvia vikoja.
Jos Info_03 tai motor position sensor fault näkyy näytössä vaikka pyörällä ei ole ajettu tarkista, että moottoriin menevän johdon pikaliitin on kunnolla kiinni.

Voinko kiinnittää pyöräkärryn E/FAT:iin?
E/FAT pyörän napamoottorin ja sen paksumman akselin takia taka-akseli tai rungon haarukka ei ole suunniteltu polkupyöräkärryjen vetämiseen, eikä siinä täten ole paikkaa pyöräkärryn kiinnitykselle. Joidenkin merkkien kiinnikkeet käyvät suoraan taka-akseliin. MUISTA TARKISTAA KIINNIKE JA KIREYS TASAISIN VÄLIAJOIN!
Huom! Kysy henkilökunnaltamme ohjeita aisamallisen peräkärryn kiinnitykseen.
Satulaputkeen suunniteltu aisan kiinnitys on mahdollista.
E/FAT:n kuljettaminen auton pyörätelineessä?
Kun kuljetat pyörää auton kuljetustelineessä suosittelemme ottamaan akun irti kuljetuksen ajaksi sekä suojaamaan pyörän esimerkiksi pyöräpeitteellä. Auton perässä/katolla pöllyävä vesi/suola/hiekka saattaa vahingoittaa pyörää esimerkiksi tunkeutumalla liittimiin tai laakereihin.
Asiakkaidemme toimiviksi todetut pyörätelineet E/FAT:n kuljettamiseen:
E/FAT:n paino ilman akkua on n. 24kg.
Kattoteline:
Kattotelineen hyvä puoli on siinä, että pyörä on poissa auton taakse muodostuvan ajoviiman pöllyttämästä vedestä, hiekasta ja kurasta eikä pyörä ole takavalojen eikä rekisterikilven edessä.
Varjopuolia on hankala nostokorkeus, ajoviiman aiheuttama suhina, auton polttoaineen lisäkulutus sekä pyörään liiskaantuvat hyönteiset.
Takateline:
Pyörä on helppo kiinnittää takatelineeseen. Auton nostattama pyörre saattaa kuitenkin liata sekä vahingoittaa pyörää esimerkiksi tunkeutumalla liittimiin tai laakereihin.
Pyörän suojaus:
Pyörän hyvä suojaus on tärkeää etenkin sateisella ja märällä ilmalla. Akku pitää ottaa pois pyörästä kuljetuksen ajaksi. Pyörä kannattaa myös suojata peitteellä. Skootterin & moottoripyöräpeitteitä löytyy autotarvikeliikkeistä jotka sopivat E/FAT:n kuljettamiseen.
E/FAT mitat: L/21″ pituus 200,5 cm, korkeus 118 cm, leveys 75 cm. M/18″ pituus 198 cm, korkeus 117 cm, leveys 75 cm. M/18″ rengaskoolla 24″ pituus 189 cm, korkeus 112 cm, leveys 75 cm
Esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4014702/DZ-Hardware-moottoripyoran-peite-M-koko
Suojaa ainakin pyörästä koko ohjaustanko siten, että näyttö ja johtojen pikakiinnikkeet jäävät suojaan. Suojaa myös ohjaustangosta lähtevien neljän johdon yhdistymiskohdassa oleva kappale. Akun telakka on myös tärkeä suojata hyvin.
Osta ohjaustangon suoja: https://efat.fi/efatbike/ohjaustangon-suoja/
Vinkki:
Suihkumyssystä saa hyvän suojan esim. akun telakan ja näytön/näppäimistön päälle kuljetuksen ajaksi tai kun pyörää pitää säilyttää ulkona.
E/FAT:n suojauspeite
Pyörän suojaus:
Pyörän hyvä suojaus on tärkeää etenkin sateisella ja märällä ilmalla. Pyörä kannattaa myös suojata peitteellä. Skootterin & moottoripyöräpeitteitä löytyy autotarvikeliikkeistä, jotka sopivat E/FAT:n suojaukseen.
E/FAT mitat: L/21″ pituus 200,5 cm, korkeus 118 cm, leveys 75 cm. M/18″ pituus 198 cm, korkeus 117 cm, leveys 75 cm. M/18″ rengaskoolla 24″ pituus 189 cm, korkeus 112 cm, leveys 75 cm
Esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4014702/DZ-Hardware-moottoripyoran-peite-M-koko
Suojaa ainakin pyörästä koko ohjaustanko siten, että näyttö ja johtojen pikakiinnikkeet jäävät suojaan. Suojaa myös ohjaustangosta lähtevien neljän johdon yhdistymiskohdassa oleva kappale. Akun telakka on myös tärkeä suojata hyvin.
Osta ohjaustangon suoja: https://efat.fi/efatbike/ohjaustangon-suoja/
Vinkki:
Suihkumyssystä saa hyvän suojan esim. akun telakan ja näytön/näppäimistön päälle kuljetuksen ajaksi tai kun pyörää pitää säilyttää ulkona.
E/FAT:n akun kierrätys
Toisin kuin esimerkiksi kännyköissä ja työkaluissa käytettyjä pieniä litiumakkuja, isoja litiumakkuja ei saa palauttaa kauppojen paristokeräyslaatikoihin. Litiumakut eivät irrallisina kuulu myöskään kuulu sähkö- ja elektroniikkalaitteiden tai lyijyakkujen keräyspisteisiin. Paristoja ja akkuja ei tule koskaan hävittää sekajätteen mukana. Lähde: http://akkutieto.fi/
Lähimmän keräyspisteen löydät kierratys.info-hakupalvelusta.
Katso hyödyllistä lisätietoa myös https://zombiakku.fi/fi/
Huom! Irtoparistot ja akut eivät kuulu koskaan sähköromun joukkoon vaan ne tulee laittaa niille varattuun keräysastiaan.
Erilliskeräysmerkintä tarkoittaa, että tuotetta ei saa hävittää kotitalousjätteen joukossa. Kun hävität tuotteen, vie se asianmukaiseen keräys- tai kierrätyspisteeseen. Huolehtimalla tällä merkillä varustetun laitteen asianmukaisesti kierrätykseen vähennät kaatopaikalle päätyvän jätteen määrää ja mahdollista ympäristölle ja terveydelle aiheutuvia haittoja.
Lisätietoja antaa E FAT Finland Oy
Lastenistuimen kiinnitys
Esimerkki E/FAT:iin sopivasta lisäkiinnikepalasta:
https://www.

Maalipinta on kulunut vaijerien hankauksesta
https://www.baiks.fi/tuote/
Voinko viedä E/FAT pyöräni ulkomaille?
E/FAT:n vieminen ulkomaille on aina pyörän omistajan vastuulla ja E FAT Finland Oy ei ole missään vastuussa Suomen ulkopuolella sijaitsevista pyöristä.
Otathan itse selvää kohdemaan lakiasetuksista jos olet viemässä pyörääsi ulkomaille. Suomessa ja muualla EU-alueella E/FAT on L1e-A luokan moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A vehicle (powered cycle)). Maakohtaisia asetuksia saattaa kuitenkin olla.
Huomioi paikalliset lakiasetukset varsinkin jos viet E/FAT:n EU:n ulkopuolisiin maihin.
Mistä löydän pyöräni valmistenumeron / runkonumeron
Pyörän valmistenumero löytyy stanssattuna emoputkesta etuhaarukan yläpuolelta. Löydät valmistenumeron myös pyörän mukana tulleesta takuu- ja ostotodistuksesta.
Liikennevakuuttamisvelvollisuus
Tarvitseeko E/FAT sähköajoneuvo liikennevakuutusta? 1/2025
1. Tarvitseeko E/FAT sähköajoneuvo liikennevakuutusta? (01/2025 päivitetty info)
Tämä kyseinen sähköajoneuvo tarvitsee liikennevakuutuksen tietyissä tapauksissa (25/25-sääntö).
Kaikki E FAT Finland Oy:n rakentamat L1e-A luokan moottorilla varustetut polkupyörät tarvitsevat lähtökohtaisesti liikennevakuutuksen, sillä niiden alkuperäinen alle <25 kg nettopaino nousee muutostyön jälkeen yli >25 kg (27-30 kg). Tämä tarkoittaa myös sitä, että kyseinen sähköpyörä voidaan käyttäjän toimesta palauttaa osia vaihtamalla takaisin alle 25 kg malliseksi, jolloin se ei tarvitse enää liikennevakuutusta.
E FAT sähköajoneuvo ei tarvitse liikennevakuutusta, mikäli sen alkuperäinen käyttövalmis nettopaino on pienempi kuin <25 kg. Mikäli ajoneuvon nettopaino on yli >25 kg, tulee siihen ottaa lakisääteinen liikennevakuutus.
E FAT sähköajoneuvon suurin valmistajan moottorin avustama rakenteellinen nopeus on rajoitettu 25 km/h ja sen alkuperäinen maahantuotava nettopaino on alle 25 kg.
Vaikka valmistajan ilmoittaman alkuperäisen maahantuotavan sähköisen liikkumavälineen nettopaino on vähemmän kuin <25 kg, tämä paino ei ole kuitenkaan yksistään ratkaiseva tekijä.
Nettopaino voidaan päätellä pääsääntöisesti valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella, jolloin sähköajoneuvon alkuperäinen nettopaino voi muuttua ≤ 25 kg ≥ riippuen siitä mitä osia ajoneuvoon jälkikäteen asennetaan, esim. myyntitilanteessa, huollossa tai loppukäyttäjän omasta toimesta.
Täten loppukäyttäjän omalla vastuulla on aina varmistaa ja olla tietoinen siitä, minkä painoinen hänen käyttövalmis sähköinen liikkumisvälineensä on ja tarkistaa vakuutusyhtiöstään tuleeko siihen ottaa liikennevakuutus.
2. Liikennevakuutuslaista yleisesti
Uusi liikennevakuutuslain muutos tuli voimaan 1.6.2024. Muutoksen myötä jokainen rekisteröimätön kevyt sähköajoneuvo / sähköinen liikkumisväline, jonka nettopaino on yli 25 kiloa tai/ja moottorin nopeus ylittää 25 km/h tulee vakuuttaa omalla liikennevakuutuksella. Täten painoltaan yli 25 kiloa painavat tai/ja yli 25 km/h moottorin avustamat sähköajoneuvot eivät uudistuksen myötä sisälly edelleenkään kotivakuutukseen vaan niille tulee ottaa erillinen liikennevakuutus.
– 250W sähköavusteiseen polkupyörään ei saa eikä tule ottaa liikennevakuutusta.
– 1000W moottorilla varustettuun polkupyörään tulee ottaa liikennevakuutus, mikäli sen paino on yli 25 kg.
Miten laitteen paino määritellään?
Ajoneuvon nettopainolla tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan ilmoittamaa painoa ajoneuvon ollessa käyttövalmiina. Sen sijaan kuljettajan painoa, pakkausmateriaalia, erillisiä lisävarusteita tai kuormaa ei lasketa mukaan ajoneuvon nettopainoon.
Esim. myyntitilanteen tai huollon yhteydessä vaihdettava tai jälkiasennettu (vara)osa ei ole lisävaruste. Pyörälaukku on tyypillinen esimerkki lisävarusteesta, jota ei lueta mukaan nettopainoon. Liikennevakuutuslaissa tarkoitettu käyttövalmius tarkoittaa sitä tilannetta, jolloin ajoneuvo on lähdössä liikenteeseen.
”Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ja nettopaino ovat direktiivin käsitteitä, mutta niitä ei kuitenkaan määritellä direktiivissä. Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ja nettopaino voidaan päätellä pääsääntöisesti valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella.”
Miten laitteen rakenteellinen nopeus määritellään?
Ajoneuvon rakenteellisella nopeudella tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan, maahantuojan tai myyjän ilmoittamaa ja asettamaa tai muutoin teknisiin ominaisuuksiin perustuvaa suurinta rakenteellista nopeutta.
Huom! Näitä ajoneuvon asetuksia tai rajoituksia ei saa pystyä muuttamaan. Rakenteellinen nopeus ei siis muutu, vaikka sähköpyörä, jonka ilmoitettu rakenteellinen nopeus on 45 km/h, rajoitettaisiin kuljettajan toimesta kulkemaan enintään 25 km/h. Nopeuden rajoittaminen ei myöskään tee pyörästä laillista tieliikenteessä.
3. Virittäminen ja liikennevakuuttamisvelvollisuu
Mikäli polkupyörä kulkee moottorin avustuksella yli 25 km/h tai/ja sen moottorin nimellisteho (ei maksimitehoa, joka voi hetkellisesti olla moninkertainen nimellistehoon verrattuna) on enemmän kuin 1000 W, sitä ei luokitella enää polkupyöräksi. Tällaiselle ajoneuvolle on hankittava liikennevakuutus ja lisäksi se on rekisteröitävä esim. mopoksi tai moottoripyöräksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksyttävissä.
Jos tällaista ajoneuvoa ei voi tyyppihyväksyä tai rekisteröidä, ei sillä saa ajaa tieliikenteessä ollenkaan. Liikennevakuutus on silti otettava myös tieliikenteen ulkopuolista käyttöä varten, sillä vahinko voi tapahtua esimerkiksi metsässä tai pellolla. Vahingon sattuessa liikennevakuutus korvaa kuljettajan henkilövahingot sekä mahdolliset sivullisille aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot.
Vakuutus on tärkeä ottaa vahinkojen varalle, vaikka laitetta ei käytettäisi tieliikenteessä. Maastossakin voi tulla vastaan yllättäviä tilanteita, joissa voi käydä huonosti. Liikennevakuutuksen kuljettajapaikkasuoja varmistaa, että vahingosta saa asianmukaiset korvaukset. Sairaanhoidosta, kuntoutuksesta, ansionmenetyksestä ja työkyvyttömyydestä aiheutuvat kulut voivat nousta korkeiksi, ja silloin on hyvä, että vakuutus on turvana.
4. Lähteet
* https://finlex.fi/fi/
* https://www.finlex.fi/fi/laki/
* https://www.finlex.fi/fi/
* https://www.finlex.fi/fi/
* https://www.traficom.fi/fi/
* https://tukes.fi/tuotteet-
* https://www.liikenneturva.
Tarvitseeko E/FAT 1000W liikennevakuutusta?
Huom. Myös yritykset, jotka vuokraavat pyöriä asiakkailleen tulee hankkia vakuutus kyseiseen toimintaan.
Mistä saan liikennevakuutuksen ja kuinka paljon se maksaa?
Liikennevakuutusta L1e-A luokan moottorilla varustettuun polkupyörään voi kysyä omasta vakuutusyhtiöstä. Kaikilla vakuutusyhtiöillä ei kuitenkaan ole toistaiseksi valmiita tuotetta L1e-A luokalle. Liikennevakuutus maksaa n. 70-150€ / vuosi. Osakasko n. 20-100€ / vuosi.
Olemme selvittäneet eri vakuutusyhtiöden kanssa L1e-A luokan sähkömoottorilla varustettujen polkupyörien vakuutuksia ja voitte pyytää meiltä yhteystiedot myyntihenkilöille, jotka tietävät asiasta parhaiten ja osaavat neuvoa vakuutuksien hinnoissa. (Huom. ei kaupallinen yhteistyö).
L1e-A liikennevakuutus ei pitäisi maksaa paljoa yli 100€ / vuosi. Todennäköisesti se pitäisi saada alle 100€ / vuosi. Mikäli teille tarjotaan vakuutusta jonka hinta on sadoissa euroissa on silloin liikennevakuutus väärälle ajoneuvoluokalle (esim. L1e-B).
Olemme olleet useasti vakuutusyhtiöihin yhteydessä ja opastaneet heitä L1e-A luokan liikennevakuutuksista mutta koska ajoneuvoluokka on vielä suhteellisen uusi eikä vakuutusten määrä ole vielä niin iso, että vakuutusyhtiöiden koko henkilökunta olisi tietoisia liikennevakuutuksesta.
Tarvitsenko erillisen varkausvakuutuksen (osa-kaskon) pyörälleni?
Pääsääntöisesti L1e-A luokan polkupyörät eivät kuulu kotivakuutuksen piiriin vaan niille pitää ottaa erillinen osakasko. Osakasko maksaa kokemuksemme mukaan joitain kymppejä vuodessa.
Varkaus- ja ilkivaltavakuutus saattaa myös sisältyä joidenkin yhtiöiden kotivakuutukseen. Mikäli vakuutusyhtiösi edustaja sanoo ettet tarvitse erillistä osakaskoa suosittelemme sinua pyytämään häneltä tämän kirjallisesti esim. sähköpostiin. Myös osakaskon kanssa saattaa riippua henkilöstä vakuutusyhtiön sisällä osaako hän antaa oikeaa informaatiota vakuutuksesta.
Mitä liikennevakuutus korvaa ja miksi liikennevakuutus on oikeasti hyvä juttu?
Mitä liikennevakuutus korvaa
Lakisääteinen liikennevakuutus korvaa liikennevahingossa aiheutuneet henkilövahingot sekä ulkopuolisille aiheutuneet omaisuusvahingot. Ajoneuvojen yhteenajotilanteissa korvataan syyttömän osapuolen ajoneuvon vauriot.
Lähde: https://www.lvk.fi/korvaukset/liikennevahinkojen-korvaaminen/
Kuka korvaa vahingon, jonka aiheuttaa sellainen kevyt sähköinen liikkumisväline, jota ei liikennevakuuteta? (Eli esim. 250 w sähköpolkupyörä)
Liikennevakuutuksesta ei voida korvata näitä vahinkoja. Korvaukset riippuvat vapaaehtoisesta vakuutusturvasta. Tapaturmavakuutuksesta korvataan itselle aiheutettuja henkilövahinkoja ja vastuuvakuutus korvaa ulkopuoliselle aiheutettuja henkilö- ja omaisuusvahinkoja. Jos vapaaehtoinen vakuutusturva puuttuu, vahingon aiheuttaja itse vastaa itselleen ja muille aiheuttamistaan vahingoista.
Mikäli laite ei ole liikennevakuutettava, vapaaehtoisista vakuutuksista kannattaa huolehtia, kuten tapaturma- ja vastuuvakuutukset.
Lähteet:
https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/usein-kysyttya/kevyet-sahkoiset-liikkumisvalineet/
Virittäminen ja vakuutusvelvollisuus
Moottorilla kulkeva polkupyörä voikin olla mopo
Kun pyörä kulkee moottorin avustuksella yli 25 km/h, tai sen moottorin teho on enemmän kuin 1000 W, sitä ei luokitella polkupyöräksi, eikä se ole tieliikennekelpoinen. Tällaiselle laitteelle on hankittava liikennevakuutus, ja lisäksi se on rekisteröitävä mopoksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.
Jos laite ei täytä mopolle asetettuja vaatimuksia, ja sitä ei voi rekisteröidä, sillä ei saa ajaa tieliikenteessä ollenkaan. Liikennevakuutus on silti otettava myös maastoajoa varten, sillä vahinko voi tapahtua esimerkiksi metsässä tai pellolla. Vahingon sattuessa liikennevakuutus korvaa kuljettajan henkilövahingot sekä mahdolliset sivullisille aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot.
- Vakuutus on tärkeä ottaa vahinkojen varalle, vaikka laitetta ei käytettäisi tieliikenteessä. Maastossakin voi tulla vastaan yllättäviä tilanteita, joissa voi käydä huonosti. Liikennevakuutuksen kuljettajapaikkasuoja varmistaa, että vahingosta saa asianmukaiset korvaukset. Sairaanhoidosta, kuntoutuksesta, ansionmenetyksestä ja työkyvyttömyydestä aiheutuvat kulut voivat nousta korkeiksi, ja silloin on hyvä, että vakuutus on turvana, muistuttaa Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu.