Helpot pikaohjeet

Näytön helppo ohje ja merkitykset

Käyttämässämme KT-LCD3 näytössä on kolme eri näyttötilaa. Tässä ohjeessa kaikkien mittarien merkitykset.

Ohjainpaneeli sijaitsee ohjaustangossa vasemman käden puolella. Näyttö menee päälle kun pidät virtakytkintä (B) hetken aikaa pohjassa. 
– Näytön taustavalon saa päälle ja pois näytön ollessa päällä pitämällä ylös nappia (A) hetken aikaa pohjassa.
– Näytössä on kolme näyttötilaa. Pääset eri näytön tiloihin napauttamalla virtakytkintä (B).
– Trippimittarin nollaus: 1. Laita näyttö päälle virtanappulasta (B). 2. Odota 10 sekuntia. 3. Pidä ylös (A) ja alas (C) nappulaa yhtäaikaa pohjassa muutaman sekunnin ajan kunnes trippimittari alkaa vilkkua. 4. Näpäytä virtanappia (B). Trippimittari nollaantuu.

Näytön tila 1.

1. Akun varaustila palkkeina. Tämä on suuntaa antava. Tarkan varaustilan näet kohdassa 13.
2. “Trippimittari” eli nollattava matkamittari – ajettu aika.Trippimittarin nollaus: 1. Laita näyttö päälle virtanappulasta (b). 2. Odota 10 sekuntia. 3. Pidä ylös (a) ja alas (c) nappulaa yhtäaikaa pohjassa muutaman sekunnin ajan kunnes trippimittari alkaa vilkkua. 4. Näpäytä virtanappia (b). Trippimittari nollaantuu.
3. Poljinavustimen taso 0-5. Huomioithan, että kun taso on 1-5 kaasukahva ohittaa poljinavustimen antamalla aina täyden tehon.
4. Nopeusmittari.
5. Moottorin ulostulon teho watteina.
6. “Trippimittari” eli nollattava matkamittari – ajettu matka.Trippimittarin nollaus: katso kohta 2.
7.Ulkolämpötila. Anturi menee päälle vasta kun näyttöön tulee virta. Kestää hetken ennen kuin lämpötilä näyttää oikein.

 

 Näytön tila 2.

Näytön tilaan 2 pääset napauttamalla virtakytkintä näytön tilassa 1.

8. Ajettu kokonaisaika. Tämä ei ole nollattavissa. Huom. tämä funktio on näytössä. Jos vaihdat näyttöä tämä mittari nollaantuu.
9. Keskinopeus trippimittari. Trippimittarin nollaus: katso kohta 2.
10. Moottorin lämpötila. Jos moottorin lämpötila pääsee kohoamaan 120c alkaa näyttö vilkkua. Tämä varoittaa moottorin ylikuumenemisvaarasta. Tässä vaiheessa vähennä sähköavustusta ja polje enemmän tai pidä tauko. Jos moottori kuitenkin saavuttaa 140c lämpötilan ylikuumenemissuoja sulkee sähkönsyötön n. 15-20 minuutiksi. Huom! vaikka tämä ei vielä hajota moottoria saattaa se vahingoittaa moottoria ja näin moottorin elinikä laskee.
11. Ajettu kokonaiskilometrit. Tämä ei ole nollattavissa. Huom. tämä funktio on näytössä. Jos vaihdat näyttöä tämä mittari nollaantuu.

Näytön tila 3.

 Näytön tilaan 3 pääset napauttamalla virtakytkintä näytön tilassa 2.

12. Huippunopeus trippimittari. Trippimittarin nollaus: katso kohta 2.
13. Akun tarkka varaustila voltteina. 

Näet akun tarkan varaustilan voltteina näytön kolmannessa tilassa. Varaustilan volttiseuranta on huomattavasti tarkempi kuin näytössä näkyvä varaustila palkkeina. Kun opit tarkkailemaan varaustilaa voltteina tiedät aina tarkasti kuinka paljon “polttoainetta” sinulla on vielä jäljellä.

E/FAT 2.0 ->
52V

Akku tyhjä n. 42,5V
Akku täysi n. 58,5V

E/FAT 1.0 – 1.9
48V
Akku tyhjä n. 41V
Akku täysi n. 54,5V


USB-liitin

Näytössä on USB-liitäntä jolla voit ladata ladata puhelinta tai usb käyttöistä valoa. USB-portin ulostulo on 0,8A.
1.x malleissa usb ulostulo on akussa ja 2.x malleissa näytössä.

Mitä tarkoittaa kun näytössä lukee “info_03”?

Ylikuumenemis- ja rikkoutumisvaara mikäli moottoria vedätetään liikaa polkematta.

Moottorin lämpötilan saavuttaessa 120c näytön oikeassa laidassa oleva lämpötilan lukema alkaa vilkkua. Silloin suosittelemme käyttämään vähemmän sähköavustusta. Jos moottorin lämpötila saavuttaa 140c lämpötilan tulee näytölle koodi ”INFO 03” (moottorin ylikuumenemissuoja kytkeytyy ja on odotettava n.15min että se jäähtyy ja alkaa taas toimia).


Huom! Vaikka tämä ei vielä riko moottoria saattaa se useita kertoja toistuessaan vahingoittaa moottoria ja näin moottorin elinikä laskee ja mahdollisia vikoja saattaa ilmestyä. Takuu ei kata moottorin ylikuumenemisesta johtuvia vikoja.

Jos Info_03 näkyy näytössä vaikka pyörällä ei ole ajettu tarkista, että moottoriin menevän johdon pikaliitin on kunnolla kiinni.

Näin saat moottorin lämpötilan näkymään näytön ensimmäisessä tilassa koko ajan

Laita näytöstä virta päälle. Paina virtanappia 2-3 sekunnin sisällä. Nyt kun lähdet polkemaan näkyy moottorin lämpötila näytön oikeassa laidassa. 


Salasanan / pin-koodin asettaminen

Voit asettaa näyttöön pin-koodin joka pitää asettaa näyttöön joka kerta kun sen laittaa päälle.

1. Laita näytöstä virta päälle. Paina heti (parin sekunnin sisällä) ylös ja alas nappia samanaikaisesti pohjassa hetken ajan. Tulet näytön ohjelmointitilaan.
2. Paina virtanappia kolme kertaa, jolloin näyttö ei vilku. Paina ylös ja alas nappia samanaikaisesti. 
3. Paina virtanappia kunnes saavut P5 arvoon (jolloin näyttö ei vilku). Paina ylös ja alas nappia samanaikaisesti-> siirryt C arvoihin.
4. Paina virtanappia niin monta kertaa kunnes tulee C9 kohdalle (Startup Password Setting). 
5. Paina kerran ylöspäin (0 -> 1). Paina virtanappia. Nyt voit valita itsellesi pin-koodin. Vahvista pin-koodi painamalla virtanappia.

Huom! Mikäli unohdat pin-koodisi näyttöä ei saa enää avattua.

Akun helppo ohje

Suunnittelemamme ja valmistamamme E/FAT akku on yksi markkinoiden tehokkaimmista akuista. Akku on E/FAT sähköpyörän kallein yksittäinen osa. Suosittelemme olemaan erityisen varovainen aina akkua käsitellessä. Tässä akun helppo pikaohje. Katso tarkemmat käyttöohjeet “E/FAT käyttöohjeesta” ja “EFAT Akun lataus ja säilytyslaatikon käyttöohjeesta”.

E/FAT Akku LG 18650 Cells 16Ah/52V/832Wh


Akun poistaminen rungosta ja kiinnittäminen runkoon

– Poista akku rungosta kääntämällä samanaikaisesti avainta ja vetämällä akkua rungonsuuntaisesti ylöspäin.
– Kiinnitä akku runkoon liu’uttamalla akku runkotelineeseen ylhäältä alaspäin kunnes akku napsahtaa paikoilleen. Kokeile vielä, että akku on tukevasti kiinni eikä lähde paikoiltaan. Akun kiinnittämiseen et tarvitse avainta.
– Akun avaimen tarvitset vain akun lukituksen avaamiseen.

Akun lataus

Akun lataus on yksinkertaista. Akkua voi ladata akun ollessa pyörässä kiinni tai ottaa akku irti ja ladata sitä sisällä. Suosittelemme ottamaan akku irti ja lataamaan sitä mukana tulleessa akun latauslaatikossa kuivassa ja paloturvallisessa paikassa.

Akun lataus täysin tyhjästä täyteen kestää n. 6-7 tuntia. Akku kestää arviolta 700-1000 lataussykliä. Tämä tarkoittaa akun latausta täysin tyhjästä täysin täyteen. Se ei siis tarkoita, että jokainen latauskerta menettää yhden lataussyklin. Akkua ei tarvitse päästää tyhjäksi tai ladata täyteen.

Akku suositellaan ladattavaksi kun se on huoneenlämpöinen. Jos akkua on säilytetty viileässä ota se ensin sisään 30-60 minuutiksi ennen kuin lataat akkua. Jos lataat akkua kylmänä saattaa se vaikuttaa akun elinikään.

Akun säilytys

Suosittelemme säilyttämään akun lämpimässä tilassa (esim. sisätiloissa tai autotallissa). Jos akku on pitkään käyttämättömänä akun varaustilan tulisi olla n. 60-80%. Suosittelemme akun lataamista täyteen ja sen käyttämistä siten, että varaustila tippuu suositusten mukaiseen varaustilaan. Akkua tulisi myös ladata n. 2 kuukauden välein.

Säilytä akkua mukana tulleessa akun säilytys- ja latauslaatikossa.

Akun käyttö pakkasella

Akkua voi hyvin käyttää myös pakkasella. Ajomatka saattaa kuitenkin heiketä kovalla pakkasella jopa 1-30%.. Huom! Älä aloita akun käyttämistä kylmänä. Jos akkua on säilytetty kylmässä ota se 30-60 minuutiksi sisään lämpiämään ennen käyttöä. Akun elinikä saattaa lyhentyä jos sitä käyttää kylmänä.

Akun tarkka varaustila voltteina

Näet akun tarkan varaustilan voltteina näytön kolmannessa tilassa. Varaustilan volttiseuranta on huomattavasti tarkempi kuin näytössä näkyvä varaustila palkkeina. Kun opit tarkkailemaan varaustilaa voltteina tiedät aina tarkasti kuinka paljon “polttoainetta” sinulla on vielä jäljellä.

E/FAT 2.0 ->
52V

Akku tyhjä n. 42,5V
Akku täysi n. 58,5V

E/FAT 1.0 – 1.9
48V
Akku tyhjä n. 41V
Akku täysi n. 54,5V

Näin tarkistat akun varaustilan voltteina:
1. Kytke näyttö päälle ohjainpaneelin virtanapista.
3. Näpäytä ohjainpaneelin virtanappia kaksi kertaa jotta pääset näytön kolmanteen näyttötilaan. Näytön alalaidassa näkyvä volttiluku on akkusi varaustila.

 

Etuiskunvaimentimen helppo ohje

E/FAT pyörässä on vakiona vauhdikkaaseen ajoon suunnittelemamme 140mm joustava etuiskunvaimennin. Voit itse säätää etuiskuvaimentimen sisäänpäinvaimennusta sekä paluuvaimennusta. Tässä on helppo ohje säädöistä peruskuskille.

Sisäänpäinvaimennus (alaspäinvaimennus)

E/FAT:ssä sisäänpäinvaimennus on toteutettu paineistetulla ilmatilalla, jolloin puhutaan ilmajousesta. Sisäänpäinvaimennus säädetään ilmanpaineella. Mitä enemmän painetta on sitä jäykempi sisäänpäinvaimennus on. Säätö tehdään iskunvaimenninpumpulla iskarin pohjassa olevalla venttiilillä. Älä ikinä käytä tähän tarkoitukseen normaalia pumppua, se ei ole tarpeeksi tarkka ja saattaa hajottaa iskunvaimentimen.

         

Huom. olemme lisänneet ilmapuolelle hieman voiteluöljyä, jotta tiivisteet eivät vioitu pakkaskeleillä. Tästä syystä ilmapuolen alajalkaan saattaa valua öljyä aika ajoin. Ylimääräinen öljy tulee pyyhkiä pois rätillä, jotta öljyä ei roisku etujarrulevylle tai -paloille.

Iskunvaimentimen suosituspaineet
Tämä on suuntaa antava taulukko iskunvaimentimen suosituspaineesta. Paineen määrä on kuitenkin yksilöllistä joka riippuu kuskin painon lisäksi esim. ajotavasta, ajoreitistä ja rengaspaineista.

Kuskin ja kuorman paino Suosituspaine
70- 80kg 4-5 bar
80- 90kg 5-6 bar
90- 100kg 6-7 bar
100- 110kg 7-8 bar
Maksimi 14 bar

Paluuvaimennus (ylöspäinvaimennus)

Paluuvaimennus määrittää miten nopeasti joustoliike palaa takaisin täyteen mittaansa. E/FAT:ssä vaimennusta säädetään vaimennuspatruunassa olevan öljyn virtausta rajoittamalla. Mitä enemmän öljynvirtausta rajoitetaan, sitä suurempi vaimennus on. Paluuvaimennusta säädetään iskarin pohjassa olevalla säätöruuvilla.

Iskunvaimentimen lukitus

Iskarin voi lukita öljypuolen yläpäässä sijaitsevalla vivulla. Kiertämällä vipua ääriasentoon vastapäivään öljypuoli avautuu ja myötäpäivään ääriasennossa se on kiinni. Varo vääntämästä vipua liian kovalla voimalla jolloin se saattaa vääntyä yli ja rikkoutua.

Huom!

 

Renkaiden helppo ohje

Käytämme ensiasennusrenkaina maastoon suunniteltuja Kenda Juggernaut 26″ x 4,5″ renkaita. Markkinoiden leveimmät 105mm vanteet mahdollistavat E/FAT:lle lukemattomia käyttötarkoituksia ympäri vuoden. Renkaat eri tarkoituksiin löydät verkkokaupastamme.

Rengaskoko
E/FAT:ssä voi takana käyttää rengaskokoja 4,4″- 4,9″ ja edessä yli 5″. Huom! Koska käytämme markkinoiden leveintä vannekokoa (105mm) pitää ulkorenkaan leveys olla vähintään 4,4″. 105mm leveä vanne tekee esim. 4,5″ renkaasta huomattavasti leveämmän kuin yleisesti käytetty 80mm leveä vanne.

Rengaspaineet
Rengaspaineiksi suosittelemme 1 barin molemmin puolin. 1 bar on hyvä yleispaine. Maastossa suosittelemme minimipaineiksi edessä 0,6 bar ja takana 0,8 bar. Katuajossa paineet voi nostaa 1,8 barin asti. Pumput löydät täältä: Pumput

 

Käytämme E/FAT:ssä 60TPI kudoksella olevia ulkorenkaita ja markkinoiden paksuinta fat sisärengasta. 60 TPI:n renkaat eivät puhkea yhtä helposti kuin 120 TPI:n renkaat. 

1barin rengaspaine ehkäisee puhkeamista tehokkaimmin.


Pyörän renkaan sisällä on langoista tehty runkokudos, joka pidättelee renkaan muodossaan ja suojaa sitä iskuilta ja pistoilta. 
Tämän kudoksen rakennetta mitataan Threads per Inch (TPI) -lukuna. Esimerkiksi maastoajoon on saatavilla renkaat, joissa on 60 tai 120 lankaa tuumaa kohden (TPI). Suurempi luku tarkoittaa että sidoslankoja on enemmän, mutta ne ovat ohuempia. 

Käytännössä suurempi luku tarkoittaa yleensä kevyempää pyöränrengasta ja nopeampaa rullaavuutta. 

Paksummat langat taas antavat kudokselle sellaista lujuutta, jota voit tarvita esimerkiksi pyöräilyn vaativimmissa tilanteissa.

Satulaputken kiinnitys

Satulaputki kiinnitetään pikaliittimellä joten et tarvitse työkalua satulan korkeuden säätämiseen.

Satulaputken pituus:
M/18″ koossa: 300mm x 31,6mm
L/21″ koossa: 350mm x 31,6mm
Erikseen myytävissä 400mm pitkä satulaputki erittäin pitkille kuskeille. Osta tästä.

Huom! Satulaputken pitää olla niin syvällä rungossa, että putken alapää on alemman hitsaussauman alapuolella. Jos putki on liian korkealla toimii se vipuvartena ja saattaa vaurioittaa pyörän runkoa. Rungon murtuminen ei ole takuunalainen vika mikäli satulaputki on asennettu liian korkealle.

Käyttöohjeet ja takuutodistukset

E/FAT 1000W Käyttöohje

E/FAT 1000W Takuuehdot

E/FAT 1000W Takuuehdot pdf:

EFAT takuuehdot

EFAT garantivillkor 

E/FAT 1000W Akun lataus- ja säilytyslaatikon käyttöohje

Instruktioner och Garantivillkor

E/FAT 1000W Bruksanvisning

Bruksanvisning pdf:

E/FAT 1000W bruksanvisning

E/FAT 1000W garantivillkor

E/FAT 1000W Garantivillkor pdf:

Efat garantivillkor

 

E/FAT 1000W Laddning och lagringsboks bruksanvisning

EU-föräkran om överensstämmelse