E/FAT 1000W HUOLTO

Huollon ensisijainen tarkoitus on pitää polkupyörä optimaalisessa ajokunnossa ja pitää osat mahdollisimman pitkään käyttökuntoisina.
E/FAT kannattaa siis käyttää säännöllisesti huollossa, vaikka mitään selvää vikaa ei huoltojen välissä tulisikaan. 

E/FAT kannattaa huollattaa kunnolla ainakin kerran vuodessa tai 1000km välein.

Jos kilometrejä kertyy paljon, pyörää käytetään lähinnä maastoajoon, ajotyyli on osia rasittavaa, pyörällä ajetaan ympäri vuoden, pyörän käyttäjä ei itse suorita juurikaan huoltotoimenpiteitä ja/tai pyörää säilytetään enemmän ulkona kuin sisällä, suosittelemme että huoltoja tehdään useammin.

Myös itse tehdyt pyörän ylläpitävät huoltotoimenpiteet kuten säännöllinen pyörän pesu, liikkuvien osien öljyäminen ja osien kiristäminen takaa pyörän toimivuuden.

E/FAT pyörän voi myös huollattaa paikallisessa asiantuntevassa polkupyörähuoltoliikkeessä. 
Takuuhuollot sekä kriittisimmät sähköosat tulee huoltaa ja korjauttaa vain E FAT Finland Oy:ssä (esim. akku, moottori, ohjainyksikkö).


PYÖRÄT NOPEASTI TAKAISIN AJOON 

E/FAT 1000W pyörän suunnittelijana ja valmistajana meillä on ammattitaito huoltaa ja korjata kaikki mitä E/FAT pyörään liittyy. Pyrimme myös pitämään kaikki varaosat varastossa, jolloin saamme pyörät heti korjattua ja takaisin ajoon. Mekaanikkomme ovat erittäin ammattitaitoisia ja tuntevat E/FAT pyörän täysin. 

Mikäli pyörään tulee takuuhuollon tarvetta, hoidamme nekin sujuvasti ja ammattitaitoisesti. Tarvittaessa Matkahuolto kuljettaa pyörät takuuhuoltoihin nopeasti ja suhteellisen vaivattomasti. Takuuhuoltojen kuljetuskustannukset menevät luonnollisesti E FAT Finland Oy:n laskuun. 

Meihin voit luottaa!

Osoite

Linnavuorentie 28
00950 Helsinki

Puhelin

041 318 6052
(Soittoaika ma-pe 8.30-10.30)

Sähköposti

Huolto:
huolto@efat.fi

}

Aukioloajat

Ma-Pe 8.30 – 16.30
La-Su Suljettu
(auki sopimuksen mukaan)

Kevään vinkki! Näin pidät huolta E/FAT sähköpyörästäsi märällä kelillä:

E/FAT on hyvin roiskesuojattu ja sillä voi ajaa sateella ja märällä kelillä. Pyörän komponentit eivät kuitenkaan ole täysin vesitiiviitä ja on hyvä muistaa muutama ohjesääntö:

Rankalle vesisateelle tai vedenpaineelle altistuminen on usean sähköisen liikkumisvälineen sähköhäiriöiden ongelma, sillä esim. polkupyörän osia ei voida koteloida yhtä tehokkaasti kuin autossa tai moottoripyörässä.

Monitoimiöljy on erittäin hyvä aine vettä/kosteutta vastaan (esim. Bikeworkx Oil Star, WD-40, CRC-55-6, yms.). Kyseistä öljyä kannattaa suihkauttaa tasaisin väliajoin esim. kaikkien pikaliittimien (avattuna), kaasukahvan ja näytön saumoihin/USB-liittimeen, näytön nappuloiden väliin, akun katkaisijaan ja pinneihin sekä ohjaamosta tulevien johtojen yhdistäjä kappaleeseen jolloin kosteus/korroosio pysyy niistä loitolla (öljykalvo syrjäyttää veden).

Kaikkien sähköpyörien on myös tärkeää päästä kuivumaan tasaisin väliajoin. Esim. pelkästään katoksessa säilytettävän pyörän komponentit eivät Suomen syksyssä ja talvessa pääse kuivumaan kunnolla. Suosittelemme siis säilyttämään pyörää lämpimässä sisätilassa mikäli vain mahdollista.

Mikäli yksittäisistä osista pitää poistaa sisäistä kosteutta on paras niksi hiustenkuivaaja tai osan asettaminen lattialle missä on lämmitys jolloin kosteus haihtuu itsestään lämmön vaikutuksesta (koko pyöränkin voi laittaa kyljelleen lattialämmityksen päälle).

Suomen kehno sää ja vaihtelevat olosuhteet voivat nopeasti koitua polkupyörän komponenttien kohtaloksi ilman pientä lisäsuojaa. Laadukkaat puhdistus- ja suoja-aineet sekä monitoimiöljyt suojaavat haavoittuvia komponentteja kylmältä, märältä, lialta, yms

Talven vinkki! Näin pidät huolta E/FAT sähköpyörästäsi pakkasella:

E/FAT sähköpyörällä voi ajaa pakkasella täysin normaalisti. Huomioikaa kuitenkin, että kosteus, kova pakkanen ja osiin tarttuva lumi saattavat aiheuttaa toimintahäiriöitä ja jähmettää polkupyörän mekaniikkaa, esim. vaihdevaijerit, ketjut ja pakat, vapaaratas, iskunvaimennus, yms.

Huom. Akku pitää aina ottaa käyttöön lämpimänä. Jos akkua on säilytetty kylmässä ota se huoneen lämpöön vähintään 30 minuutiksi ennen kuin lähdet pyöräilemään tai lataat akkua. Akkua ei saa käyttää kylmänä tai sen elinikä lyhenee. Mikäli litium-ionit altistuvat liian kylmälle liian kauan ei akkua saa päälle, sillä akun BMS suojelee liian kylmiä kennoja purkuvirralta.

Akun pakkassuoja
Ajaessa akun kennojen purkuvirta pitää ne lämpimänä käytön aikana joten suoja akun ympärillä ei ole testeissämme antanut juurikaan lisää kilometrejä ajossa. Pysähdyttäessä ja taukoa pidettäessä kovalla pakkasella voi akkua säilyttää suojan avulla hieman pidempään kylmässä ennen kuin kennot kylmenevät liikaa.

Valmista akun pakkassuojaa ei valitettavasti ole mutta sen voi tehdä itse akun ympärille esim. putkieristeestä (solu tai foam).

Talvella akun avustama ajomatka (kapasiteetti) voi heikentyä arviolta n. 1-30%, riippuen pakkasesta ja akun lämpösuojauksesta

E/FAT 1000W HUOLTOHINNASTO

Huollon tuntityö 89€

ENSIHUOLTO 99€

Ensihuolto voidaan myös teettää kaikissa ammattimaisissa pyörähuolloissa takuun säilymisen kannalta.

Uuden E/FAT pyörän tarkistushuolto, joka suoritetaan noin 300-500 km ajon jälkeen.

Takuun kannalta ensihuolto on ehdoton!

Huollossa tarkastetaan, säädetään ja voidellaan osat 

Ensimmäisten ajokilometrien aikana uudessa pyörässä monesti osat hakevat paikkansa, vaijerit saattavat hieman venyä ja laakerit asettua paikoilleen. Tämän takia pyörä on syytä käydä läpi ja säätää uudestaan kokoonpanoasennuksen jälkeen. 

Toimenpiteet:

  • Pyörä puhdistetaan. Likaisen pyörän pesu +20€ 
  • Pyörä koeajetaan ja yleiskunto tarkastetaan
  • Ohjainlaakeri, keskiölaakeri ja navat tarkistetaan ja säädetään
  • Jarrut tarkistetaan ja säädetään
  • Ketjut ja voimansiirto tarkistetaan ja voidellaan
  • Vaihteet tarkistetaan ja säädetään
  • Ohjainkannatin, ohjaustanko, polkimet, kammet ja satula käydään läpi
  • Kaikki ruuvit ja mutterit käydään läpi ja kiristetään
  • Iskunvaimentimen toiminta tarkistetaan
  • Vanteet ja pinnat tarkistetaan
  • Rengaspaineet tarkistetaan

KEVYTHUOLTO 129€
 

Samantyyppinen huolto kuin ensihuolto, mutta käytetylle pyörälle.

Tämä on lähinnä puhdistus ja tarkastus tyylinen huolto, jossa pyörä käydään läpi mahdollisten vikojen kartoittamiseksi.

Tämä on sopiva huolto jos pyörä on esim. vain seissyt käyttämättömänä pidemmän aikaa tai pyörä on ostettu käytettynä ja halutaan varmistua pyörän käyttökunnosta.

Olennaiset osat voidellaan ja tehdään tarvittavat säädöt, Ilman että osia kuitenkaan puretaan tai irrotetaan pyörästä.

Osien vaihdot, osat ja ylimääräiset huoltotyöt veloitetaan erikseen.

Toimenpiteet:

  • Pyörä puhdistetaan. Likaisen pyörän pesu +20€
  • Pyörä koeajetaan ja yleiskunto tarkastetaan
  • Ohjainlaakeri, keskiölaakeri ja navat tarkistetaan, säädetään, puhdistetaan ja voidellaan pintapuolisesti
  • Jarrut tarkistetaan ja tarvittaessa jarrusatuloiden asennot säädetään
  • Ketjut ja voimansiirto tarkistetaan ja voidellaan
  • Vaihteet tarkistetaan, säädetään ja voidellaan
  • Ohjainkannatin, ohjaustanko, polkimet, kammet ja satula käydään läpi
  • Kaikki ruuvit ja mutterit käydään läpi, kiristetään ja säädetään
  • Iskunvaimentimen toiminta tarkistetaan
  • Vanteet ja pinnat tarkistetaan
  • Rengaspaineet tarkistetaan

VUOSI-/KAUSIHUOLTO 189€ 


Tämä on kokonaisvaltainen huolto, jossa pyörä käydään täydellisesti läpi ja kaikki tarvittava tehdään, jotta pyörä on mahdollisimman hyvässä ajokunnossa.

Kuluneiden tai rikkinäisten osien vaihtotyö ja osat veloitetaan erikseen.

Toimenpiteet:

  • Pyörä puhdistetaan. Likaisen pyörän pesu +20€.
  • Pyörä koeajetaan ja yleiskunto tarkastetaan
  • Ohjainlaakeri tarkistetaan ja voidellaan pintapuolisesti
  • Keskiölaakeri puhdistetaan ja voidellaan pintapuolisesti
  • Tarvittaessa laakeri avataan, puhdistetaan, rasvataan ja kiristetään
  • Etunapa tarkistetaan ja voidellaan pintapuolisesti
  • Moottori tarkistetaan
  • Jarrut tarkistetaan ja säädetään
    (Huollon yhteydessä jarrupalojen vaihto 25€/jarru(sis. jarrupalat))
  • Vaihteet tarkistetaan ja säädetään
  • Ohjainkannatin, ohjaustanko, polkimet, kammet ja satula käydään läpi
  • Kaikki ruuvit ja mutterit käydään läpi ja kiristetään
  • Iskunvaimentimen toiminta tarkistetaan. Liukupinnoille ja ilmatilaan lisätään öljyä.
  • Vanteet ja pinnat tarkistetaan ja pinnat kiristetään.
    (Huollon yhteydessä vanteiden rihtaus 20€/vanne)
  • Rengaspaineet tarkistetaan

TÄYSHUOLTO 249€ 


Tässä huollossa pyörä huolletaan täydellisesti. Kaikki osat käydään järjestelmällisesti läpi. Kaikki mahdollinen puretaan, voidellaan, rasvataan ja säädetään.

Mahdollisten kuluneiden ja rikkinäisten osien vaihtotyö kuuluu hintaan (osat veloitetaan erikseen).

Toimenpiteet:

  • Pyörä puhdistetaan. Likaisen pyörän pesu +20€
  • Pyörä koeajetaan ja yleiskunto tarkastetaan
  • Ohjainlaakeri tarkistetaan, puhdistetaan, rasvataan ja kiristetään
  • Keskiölaakeri avataan, puhdistetaan, rasvataan ja kiristetään
  • Etunavan laakerit tarkistetaan, puhdistetaan, rasvataan ja kiristetään.
  • Kasettirunko tarkistetaan ja putsataan pintapuolisesti. (Kasettirungon huolto +30€)
  • Moottori avataan, puhdistetaan ja rasvataan. Moottorin kunto tarkistetaan. Tarvittaessa moottorin laakerit vaihdetaan (osat eivät sisälly huollon hintaan)
  • Jarrut tarkistetaan, säädetään ja voidellaan
    (jarrujen ilmaus on lisätyö, josta veloitetaan erikseen)
  • Ketjut ja voimansiirto tarkistetaan ja voidellaan
  • Vaihteet tarkistetaan, säädetään ja voidellaan
  • Ohjainkannatin, ohjaustanko, polkimet, kammet ja satula käydään läpi
  • Kaikki ruuvit ja mutterit käydään läpi ja kiristetään
  • Iskunvaimentimen toiminta tarkistetaan. Iskunvaimentimelle tehdään kevyt ylläpitohuolto. Säädöt katsotaan kuljettajalle sopiviksi. 
  • Vanteet ja pinnat tarkistetaan. Tarvittaessa vanteet rihdataan.
    Renkaiden kunto ja rengaspaineet tarkistetaan

 

ISKUNVAIMENNINHUOLTO 120€


Iskunvaimennin puretaan, puhdistetaan ja tarkistetaan kaikilta osin. Ilmatiivisteet vaihdetaan ja iskunvaimentimeen lisätään uudet voiteluaineet. Säädöt katsotaan kuljettajalle sopiviksi. Stefat puhdistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan.

  • Irrotus polkupyörästä +30€
    (Jos iskunvaimennin on kiinni polkupyörässä kun se toimitetaan huoltoon)
    Ei veloiteta jos iskunvaimenninhuolto tehdään vuosihuollon tai täyshuollon yhteydessä

  • Ulkopuolinen puhdistus/-pesu +20€
    (Jos iskunvaimenninta ei ole pesty huolellisesti kun se toimitetaan huoltoon)
    Ei veloiteta jos iskunvaimenninhuolto tehdään vuosihuollon tai täyshuollon yhteydessä

    TÄYSHUOLTO & ISKUNVAMENNINHUOLTO 349€

     

    MUUT HUOLLOT 

    Lähtökohtaisesti muut huollot teemme tuntiveloituksella 89€/h alkavalta tunnilta.

    Esimerkkihintoja:

    Moottorihuolto: 120€. Hintaan lisätään 20€ mikäli takarengas joudutaan irroittamaan rungosta.
    Jarrupalojen vaihto eteen tai taakse 30€ sis. jarrupalat
    Pinnan vaihto 30€
    Vanteen rihtaus 45€
    Renkaanvaihto 30€/kpl
    Akun lukon vaihto sis. lukon: 50€
    Rungon vaihto, sisältää uuden rungon: 450€

        HUOLTOYHTEISTYÖKUMPPANIMME

        E/FAT pyörän voi myös huollattaa paikallisessa asiantuntevassa polkupyörähuoltoliikkeessä. Alla on listattuna E/FAT:n suosittelemat pyörähuoltoliikkeet.
        Takuuhuollot sekä kriittisimmät sähköosat tulee huoltaa ja korjauttaa vain E FAT Finland Oy:ssä (esim. akku, moottori, ohjainyksikkö).

        Alajärvi

        Team Ugly Duckly
        Länsikyläntie 974
        63530 Alajärvi
        040 822 1560

        Helsinki

        efat logo electric fatbike with twist throttle

        E FAT Finland Oy
        Linnavuorentie 28
        00950 Helsinki
        Huolto: 041 318 6052
        efathuolto@gmail.com

        Helsinki

        SÄHKÖPYÖRÄKESKUS
        Pikkupurontie 2
        00880 Helsinki
        0505500823

        Ivalo

        ATSON PYÖRÄ
        Liikkuva pyörähuolto | Toiminta-alueena koko ylä-lappi, lähinnä Saariselältä ylöspäin.
        99800 Ivalo 
        045 237 4799
        tmiatsoalari@gmail.com

        Jyväskylä

        Fatwhale Kustom
        Sepelitie 9 b 19
        40320 Jyväskylä
        044 291 7561
        info@fatwhale.fi

        Nummela

        E-bike Fix
        Hannunmäki 9
        03400 Vihti
        050 322 7386
        ari@e-bikefix.fi

        Rovaniemi

        HELPOMPI PYÖRÄHUOLTO
        0408401544

        Rovaniemi

        BIKE SERVICE MIKKO JÄRVELÄ
        Koskikatu 49
        96100 Rovaniemi
        045 6172477

        Seinäjoki

        ELITE BIKE
        Kauppaneliö 11
        60120 Seinäjoki
        0413137887

        Tampere

        BIKE STUFF
        Jäkäläkatu 26
        33820 Tampere
        040 6526282

        Tuusula

        Timanttipyörä
        Moukarinkuja 6
        04300 Tuusula
        +3584578734887
        info@timanttipyora.fi

        VIANETSINTÄ

        Ennen kuin aloitamme varsinaisen vianetsinnän suosittelemme tekemään seuraavat toimenpiteet, joilla saadaan rajattua pois mahdollisia “helppoja” vikoja ja ääniä ja varmistettua paremmin että oikea vika löytyy.

        1. Palauta näyttö tehdasasetuksiin


        Ohjeet KT LCD3 näytölle (mustavalkoinen näyttö)
        Laita näytöstä virta päälle. Paina heti (parin sekunnin sisällä) ylös ja alas nappia samanaikaisesti pohjassa hetken ajan.

        Paina virtanappia kolme kertaa, jolloin näyttö ei vilku. Paina ylös ja alas nappia samanaikaisesti.
        Paina virtanappia kunnes saavut P5 arvoon (jolloin näyttö ei vilku). Paina ylös ja alas nappia samanaikaisesti-> siirryt C arvoihin.
        Paina virtanappia niin monta kertaa kunnes tulee C10 kohdalle (reboot / tehdasasetusten palautus).
        Paina kerran ylöspäin (n -> y). Paina virtanappia pohjassa, kunnes näyttö palautuu normaaliin tilaa. Nyt nopeudenrajoitin on poistettu käytöstä.


        Ohjeet KT LCD8 näytölle (värinäyttö)

        Laita näytöstä virta päälle. Paina heti (parin sekunnin sisällä) ylös ja alas nappia pohjassa yhtäjaksoisesti. Näyttö menee ohjelmontitilaan. Mene alanapilla kohtaan C10 (reboot / tehdasasetusten palautus). Paina keskinappia ja vaihda ylänapilla n->y. Vahvista valinta keskinapilla. Paina ylös ja alas nappia pohjassa yhtäjaksoisesti, jolloin näyttö menee ajotilaan.


        2. Tarkista että kaikki johtoliitokset ovat kunnossa ja kunnolla kiinni


        Näytön edessä olevat liitokset

        – Kaasukahva (oranssi/keltainen)
        – Näyttö (vihreä)
        – Jarrusensorit 2kpl (punainen)
        – Näytön napin vetoliitos

        Moottorin liitos

        – Noin 20cm taka-akselin päästä takaviistoputken puolessa välissä
        – Tarkista että kaikki johdot ovat silmämääräisesti kunnossa
        – Ota akselin päässä oleva kumisuoja pois ja tarkista ettei johto ole rispaantunu akselin päästä
        – Tarkista että moottorinliitos on kunnossa

        Tarkista kontrollerin ja näytön välinen johto ja johdon kohta jossa yksi johto vaihtuu neljäksi johdoksi

         3. Pyöritä renkaita ilmassa ja kokeile liikkuvatko ne vapaasti ja kuuluuko jarruista ääntä/ osuuko jarrupalat vapaanakin levyihin koko ajan tai hetkellisesti 

        4. Tarkista pinnojen kireys

        5. Tarkista akun ja telakan kontaktipinnat että ne ovat kunnossa eikä niissä näy hapettumaa

        6. Tarkista että akussa palaa kaikki ledit (täydessä akussa kolme vihreää ja yksi punainen led-valo)

         

        Vianmääritteleminen

        tulossa pian

        E/FAT 1000W OHJEVIDEOITA

        Huomioithan, että ohjeet saattavat hieman poiketa mallista riippuen. Jos olet epävarma, vie pyörä huoltoon ammattilaiselle tai ole meihin yhteydessä.

        HUOLTOON TULEVIEN PYÖRIEN LOMAKE

        Kirjoita tähän lomakkeeseen tietosi ja huollon tarve. Olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä.


        Kirjoita alla olevaan kenttään mahdollisimman tarkat tiedot huollon tarpeesta / vian kuvauksesta / pyörästä