E/FAT 1000W käyttöohjeet ja takuuehdot

Kiitos, että liityt mukaan ympäristöystävälliseen liikkumiseen! Löydät E/FAT 1000W sähköpyörän käyttöohjeet ja takuuehdot tältä sivulta. Oikeilla valinnoilla, kuten sähköpyörän valitsemisen auton tilalle, voimme vähentää päästöjä ja jätteen määrää, sekä ehkäistä luonnon monimuotoisuuden vähenemistä.

Unohda paperiset käyttöohjeet – löydät kaiken tarvittavan helposti verkkosivuiltamme. Tehdään yhdessä pieni teko ympäristömme puolesta!

Helpot pikaohjeet

Näytön helppo ohje ja merkitykset KT-LCD8H (Nykyinen näyttö)

Käyttämässämme KT-LCD8 näytössä on kolme eri näyttötilaa. Tässä ohjeessa kaikkien mittarien merkitykset.

Ohjainpaneeli sijaitsee ohjaustangossa vasemman käden puolella. Näyttö menee päälle kun pidät virtakytkintä (B) hetken aikaa pohjassa.
– Näytön taustavalon saa päälle ja pois näytön ollessa päällä pitämällä ylös nappia (A) hetken aikaa pohjassa.
– Näytössä on kolme näyttötilaa. Pääset eri näytön tiloihin napauttamalla virtakytkintä (B).
– Trippimittarin nollaus: 1. Laita näyttö päälle virtanappulasta (B). 2. Odota 10 sekuntia. 3. Pidä ylös (A) ja alas (C) nappulaa yhtäaikaa pohjassa muutaman sekunnin ajan kunnes trippimittari alkaa vilkkua. 4. Näpäytä virtanappia (B). Trippimittari nollaantuu.

Näytön tila 1.

1. Akun varaustila palkkeina sekä voltteina desimaalin tarkkudella. Palkit on suuntaa antava.
Akun tarkka varaustila voltteina:
Varaustilan volttiseuranta on huomattavasti tarkempi kuin näytössä näkyvä varaustila palkkeina. Kun opit tarkkailemaan varaustilaa voltteina tiedät aina tarkasti kuinka paljon ”polttoainetta” sinulla on vielä jäljellä.

E/FAT 2.0 ->
52V

Akku tyhjä n. 42,5V
Akku täysi n. 58,5V

Havainnekuva akun varaustilasta. Tämä kuva ei löydy näytöstä.

2. Ulkolämpötila. Anturi menee päälle vasta kun näyttöön tulee virta. Kestää hetken ennen kuin lämpötilä näyttää oikein.
3. Moottorin lämpötila. Jos moottorin lämpötila pääsee kohoamaan 120c alkaa näyttö vilkkua. Tämä varoittaa moottorin ylikuumenemisvaarasta. Tässä vaiheessa vähennä sähköavustusta ja polje enemmän tai pidä tauko. Jos moottori kuitenkin saavuttaa 140c lämpötilan ylikuumenemissuoja sulkee sähkönsyötön n. 15-20 minuutiksi. Huom! tämä aiheuttaa moottorin ylimääräistä kulumista ja kokonaiskäyttöiän laskemista. Saattaa aiheuttaa myös moottorin lopullisen rikoutumisen.
4. Nopeusmittari.
5. Poljinavustimen taso 0-5. Huomioithan, että kun taso on 1-5 kaasukahva ohittaa poljinavustimen antamalla aina täyden tehon.
6. Moottorin ulostulon teho watteina.
7. “Trippimittari” eli nollattava matkamittari – ajettu aika.Trippimittarin nollaus: 1. Laita näyttö päälle virtanappulasta (b). 2. Odota 10 sekuntia. 3. Pidä ylös (a) ja alas (c) nappulaa yhtäaikaa pohjassa muutaman sekunnin ajan kunnes trippimittari alkaa vilkkua. 4. Näpäytä virtanappia (b). Trippimittari nollaantuu.
8. “Trippimittari” eli nollattava matkamittari – ajettu matka.Trippimittarin nollaus: katso kohta 7.


Näytön tila 2.

Näytön tilaan 2 pääset napauttamalla virtakytkintä näytön tilassa 1.

9. Keskinopeus trippimittari. Trippimittarin nollaus: katso kohta 2.
10. Ajettu kokonaisaika. Tämä ei ole nollattavissa. Huom. tämä funktio on näytössä. Jos vaihdat näyttöä tämä mittari nollaantuu.
11. Ajettu kokonaiskilometrit. Tämä ei ole nollattavissa. Huom. tämä funktio on näytössä. Jos vaihdat näyttöä tämä mittari nollaantuu.


Näytön tila 3.

Näytön tilaan 3 pääset napauttamalla virtakytkintä näytön tilassa 2.

12. Huippunopeus trippimittari. Trippimittarin nollaus: katso kohta 2.


USB-liitin

Näytössä on USB-liitäntä jolla voit ladata ladata puhelinta tai usb käyttöistä valoa. USB-portin ulostulo on 0,8A.
1.x malleissa usb ulostulo on akussa ja 2.x malleissa näytössä.

Kävelyavustin

Kaasukahva toimii portaattomana kävelyavustimena, jolla voit säätää haluamasi nopeuden helposti.

Voit myös painaa ja pitää ohjauspaneelista alanappia pohjassa, jolloin kävelyavustus menee päälle. Kävelyavustus on n. 6 km/h.

Salasanan / pin-koodin asettaminen

Voit asettaa näyttöön pin-koodin joka pitää asettaa näyttöön joka kerta kun sen laittaa päälle.

1. Laita näytöstä virta päälle. Paina heti (parin sekunnin sisällä) ylös ja alas nappia samanaikaisesti pohjassa hetken ajan. Tulet näytön ohjelmointitilaan..
2. Liiku nuolella kunnes tulet C9 kohdalle (Startup Password Setting).
3. Paina kerran ylöspäin (0 -> 1). Paina virtanappia. Nyt voit valita itsellesi pin-koodin. Vahvista pin-koodi painamalla virtanappia.

Huom! Mikäli unohdat pin-koodisi näytön saa avattua vain ohjelmoimalla näyttö uudestaan jolloin siitä häviää kaikki aiemmat tiedot kuten ajetut kilometrit. 

 

Mitä tarkoittaa kun näytössä lukee ”Motor position sensor fault”?

Ylikuumenemis- ja rikkoutumisvaara mikäli moottoria vedätetään liikaa polkematta.

Moottorin lämpötilan saavuttaessa 120c näytön oikeassa laidassa oleva lämpötilan lukema alkaa vilkkua. Silloin suosittelemme käyttämään vähemmän sähköavustusta. Jos moottorin lämpötila saavuttaa 140c lämpötilan tulee näytölle koodi ”Motor position sensor fault” (moottorin ylikuumenemissuoja kytkeytyy ja on odotettava n.15min että se jäähtyy ja alkaa taas toimia).


Huom! Vaikka tämä ei vielä riko moottoria saattaa se useita kertoja toistuessaan vahingoittaa moottoria ja näin moottorin elinikä laskee ja mahdollisia vikoja saattaa ilmestyä. Takuu ei kata moottorin ylikuumenemisesta johtuvia vikoja.

Jos Motor position sensor fault näkyy näytössä vaikka pyörällä ei ole ajettu tarkista, että moottoriin menevän johdon pikaliitin on kunnolla kiinni.

Näytön helppo ohje ja merkitykset KT-LCD8

iiKäyttämässämme KT-LCD8 näytössä on kolme eri näyttötilaa. Tässä ohjeessa kaikkien mittarien merkitykset.

Ohjainpaneeli sijaitsee ohjaustangossa vasemman käden puolella. Näyttö menee päälle kun pidät virtakytkintä (B) hetken aikaa pohjassa.
– Näytön taustavalon saa päälle ja pois näytön ollessa päällä pitämällä ylös nappia (A) hetken aikaa pohjassa.
– Näytössä on kolme näyttötilaa. Pääset eri näytön tiloihin napauttamalla virtakytkintä (B).
– Trippimittarin nollaus: 1. Laita näyttö päälle virtanappulasta (B). 2. Odota 10 sekuntia. 3. Pidä ylös (A) ja alas (C) nappulaa yhtäaikaa pohjassa muutaman sekunnin ajan kunnes trippimittari alkaa vilkkua. 4. Näpäytä virtanappia (B). Trippimittari nollaantuu.

Näytön tila 1.

1. Akun varaustila palkkeina sekä voltteina desimaalin tarkkudella. Palkit on suuntaa antava.
Akun tarkka varaustila voltteina:
Varaustilan volttiseuranta on huomattavasti tarkempi kuin näytössä näkyvä varaustila palkkeina. Kun opit tarkkailemaan varaustilaa voltteina tiedät aina tarkasti kuinka paljon ”polttoainetta” sinulla on vielä jäljellä.

E/FAT 2.0 ->
52V

Akku tyhjä n. 42,5V
Akku täysi n. 58,5V

Havainnekuva akun varaustilasta. Tämä kuva ei löydy näytöstä.

2. Ulkolämpötila. Anturi menee päälle vasta kun näyttöön tulee virta. Kestää hetken ennen kuin lämpötilä näyttää oikein.
3. Moottorin lämpötila. Jos moottorin lämpötila pääsee kohoamaan 120c alkaa näyttö vilkkua. Tämä varoittaa moottorin ylikuumenemisvaarasta. Tässä vaiheessa vähennä sähköavustusta ja polje enemmän tai pidä tauko. Jos moottori kuitenkin saavuttaa 140c lämpötilan ylikuumenemissuoja sulkee sähkönsyötön n. 15-20 minuutiksi. Huom! tämä aiheuttaa moottorin ylimääräistä kulumista ja kokonaiskäyttöiän laskemista. Saattaa aiheuttaa myös moottorin lopullisen rikoutumisen.
4. Nopeusmittari.
5. Poljinavustimen taso 0-5. Huomioithan, että kun taso on 1-5 kaasukahva ohittaa poljinavustimen antamalla aina täyden tehon.
6. Moottorin ulostulon teho watteina.
7. “Trippimittari” eli nollattava matkamittari – ajettu aika.Trippimittarin nollaus: 1. Laita näyttö päälle virtanappulasta (b). 2. Odota 10 sekuntia. 3. Pidä ylös (a) ja alas (c) nappulaa yhtäaikaa pohjassa muutaman sekunnin ajan kunnes trippimittari alkaa vilkkua. 4. Näpäytä virtanappia (b). Trippimittari nollaantuu.
8. Kokonais ajettu aika ja matka. Ei pysty nollaamaan.


Näytön tila 2.

Näytön tilaan 2 pääset napauttamalla virtakytkintä näytön tilassa 1.

9. Keskinopeus trippimittari. Trippimittarin nollaus: katso kohta 2.


Näytön tila 3.

Näytön tilaan 3 pääset napauttamalla virtakytkintä näytön tilassa 2.

10. Huippunopeus trippimittari. Trippimittarin nollaus: katso kohta 2.


USB-liitin

Näytössä on USB-liitäntä jolla voit ladata ladata puhelinta tai usb käyttöistä valoa. USB-portin ulostulo on 0,8A.
1.x malleissa usb ulostulo on akussa ja 2.x malleissa näytössä.

 

Salasanan / pin-koodin asettaminen

Voit asettaa näyttöön pin-koodin joka pitää asettaa näyttöön joka kerta kun sen laittaa päälle.

1. Laita näytöstä virta päälle. Paina heti (parin sekunnin sisällä) ylös ja alas nappia samanaikaisesti pohjassa hetken ajan. Tulet näytön ohjelmointitilaan..
2. Liiku nuolella kunnes tulet C9 kohdalle (Startup Password Setting).
3. Paina kerran ylöspäin (0 -> 1). Paina virtanappia. Nyt voit valita itsellesi pin-koodin. Vahvista pin-koodi painamalla virtanappia.

Huom! Mikäli unohdat pin-koodisi näytön saa avattua vain ohjelmoimalla näyttö uudestaan jolloin siitä häviää kaikki aiemmat tiedot kuten ajetut kilometrit. 

 

Mitä tarkoittaa kun näytössä lukee ”Motor position sensor fault”?

Ylikuumenemis- ja rikkoutumisvaara mikäli moottoria vedätetään liikaa polkematta.

Moottorin lämpötilan saavuttaessa 120c näytön oikeassa laidassa oleva lämpötilan lukema alkaa vilkkua. Silloin suosittelemme käyttämään vähemmän sähköavustusta. Jos moottorin lämpötila saavuttaa 140c lämpötilan tulee näytölle koodi ”Motor position sensor fault” (moottorin ylikuumenemissuoja kytkeytyy ja on odotettava n.15min että se jäähtyy ja alkaa taas toimia).


Huom! Vaikka tämä ei vielä riko moottoria saattaa se useita kertoja toistuessaan vahingoittaa moottoria ja näin moottorin elinikä laskee ja mahdollisia vikoja saattaa ilmestyä. Takuu ei kata moottorin ylikuumenemisesta johtuvia vikoja.

Jos motor position sensor fault näkyy näytössä vaikka pyörällä ei ole ajettu tarkista, että moottoriin menevän johdon pikaliitin on kunnolla kiinni.

Näytön helppo ohje ja merkitykset KT-LCD3

Käyttämässämme KT-LCD3 näytössä on kolme eri näyttötilaa. Tässä ohjeessa kaikkien mittarien merkitykset.

Ohjainpaneeli sijaitsee ohjaustangossa vasemman käden puolella. Näyttö menee päälle kun pidät virtakytkintä (B) hetken aikaa pohjassa.
– Näytön taustavalon saa päälle ja pois näytön ollessa päällä pitämällä ylös nappia (A) hetken aikaa pohjassa.
– Näytössä on kolme näyttötilaa. Pääset eri näytön tiloihin napauttamalla virtakytkintä (B).
– Trippimittarin nollaus: 1. Laita näyttö päälle virtanappulasta (B). 2. Odota 10 sekuntia. 3. Pidä ylös (A) ja alas (C) nappulaa yhtäaikaa pohjassa muutaman sekunnin ajan kunnes trippimittari alkaa vilkkua. 4. Näpäytä virtanappia (B). Trippimittari nollaantuu.

Näytön tila 1.

1. Akun varaustila palkkeina. Tämä on suuntaa antava. Tarkan varaustilan näet kohdassa 13.
2. “Trippimittari” eli nollattava matkamittari – ajettu aika.Trippimittarin nollaus: 1. Laita näyttö päälle virtanappulasta (b). 2. Odota 10 sekuntia. 3. Pidä ylös (a) ja alas (c) nappulaa yhtäaikaa pohjassa muutaman sekunnin ajan kunnes trippimittari alkaa vilkkua. 4. Näpäytä virtanappia (b). Trippimittari nollaantuu.
3. Poljinavustimen taso 0-5. Huomioithan, että kun taso on 1-5 kaasukahva ohittaa poljinavustimen antamalla aina täyden tehon.
4. Nopeusmittari.
5. Moottorin ulostulon teho watteina.
6. “Trippimittari” eli nollattava matkamittari – ajettu matka.Trippimittarin nollaus: katso kohta 2.
7.Ulkolämpötila. Anturi menee päälle vasta kun näyttöön tulee virta. Kestää hetken ennen kuin lämpötilä näyttää oikein.

 

Näytön tila 2.

Näytön tilaan 2 pääset napauttamalla virtakytkintä näytön tilassa 1.

8. Ajettu kokonaisaika. Tämä ei ole nollattavissa. Huom. tämä funktio on näytössä. Jos vaihdat näyttöä tämä mittari nollaantuu.
9. Keskinopeus trippimittari. Trippimittarin nollaus: katso kohta 2.
10. Moottorin lämpötila. Jos moottorin lämpötila pääsee kohoamaan 120c alkaa näyttö vilkkua. Tämä varoittaa moottorin ylikuumenemisvaarasta. Tässä vaiheessa vähennä sähköavustusta ja polje enemmän tai pidä tauko. Jos moottori kuitenkin saavuttaa 140c lämpötilan ylikuumenemissuoja sulkee sähkönsyötön n. 15-20 minuutiksi. Huom! tämä aiheuttaa moottorin ylimääräistä kulumista ja kokonaiskäyttöiän laskemista. Saattaa aiheuttaa myös moottorin lopullisen rikoutumisen.
Huom! Saat moottorin lämpötilan näkymään koko ajan näytön 1. tilassa kun jätät näytön 2. tilan päälle liikkeelle lähdettäessä. Lämpötilalukema siirtyy näin automaattisesti näytön 1. tilaan.
11. Ajettu kokonaiskilometrit. Tämä ei ole nollattavissa. Huom. tämä funktio on näytössä. Jos vaihdat näyttöä tämä mittari nollaantuu.

 

Näytön tila 3.

Näytön tilaan 3 pääset napauttamalla virtakytkintä näytön tilassa 2.

12. Huippunopeus trippimittari. Trippimittarin nollaus: katso kohta 2.
13. Akun tarkka varaustila voltteina.

Näet akun tarkan varaustilan voltteina näytön kolmannessa tilassa. Varaustilan volttiseuranta on huomattavasti tarkempi kuin näytössä näkyvä varaustila palkkeina. Kun opit tarkkailemaan varaustilaa voltteina tiedät aina tarkasti kuinka paljon ”polttoainetta” sinulla on vielä jäljellä.

E/FAT 2.0 ->
52V

Akku tyhjä n. 42,5V
Akku täysi n. 58,5V

E/FAT 1.0 – 1.9
48V
Akku tyhjä n. 41V
Akku täysi n. 54,5V

Havainnekuva akun varaustilasta. Tämä kuva ei löydy näytöstä.

USB-liitin

Näytössä on USB-liitäntä jolla voit ladata ladata puhelinta tai usb käyttöistä valoa. USB-portin ulostulo on 0,8A.
1.x malleissa usb ulostulo on akussa ja 2.x malleissa näytössä.

Mitä tarkoittaa kun näytössä lukee ”info_03”?

Ylikuumenemis- ja rikkoutumisvaara mikäli moottoria vedätetään liikaa polkematta.

Moottorin lämpötilan saavuttaessa 120c näytön oikeassa laidassa oleva lämpötilan lukema alkaa vilkkua. Silloin suosittelemme käyttämään vähemmän sähköavustusta. Jos moottorin lämpötila saavuttaa 140c lämpötilan tulee näytölle koodi ”INFO 03” (moottorin ylikuumenemissuoja kytkeytyy ja on odotettava n.15min että se jäähtyy ja alkaa taas toimia).


Huom! Vaikka tämä ei vielä riko moottoria saattaa se useita kertoja toistuessaan vahingoittaa moottoria ja näin moottorin elinikä laskee ja mahdollisia vikoja saattaa ilmestyä. Takuu ei kata moottorin ylikuumenemisesta johtuvia vikoja.

Jos Info_03 näkyy näytössä vaikka pyörällä ei ole ajettu tarkista, että moottoriin menevän johdon pikaliitin on kunnolla kiinni.

Näin saat moottorin lämpötilan näkymään näytön ensimmäisessä tilassa koko ajan

Laita näytöstä virta päälle. Paina virtanappia 2-3 sekunnin sisällä. Nyt kun lähdet polkemaan näkyy moottorin lämpötila näytön oikeassa laidassa.


Salasanan / pin-koodin asettaminen

Voit asettaa näyttöön pin-koodin joka pitää asettaa näyttöön joka kerta kun sen laittaa päälle.

1. Laita näytöstä virta päälle. Paina heti (parin sekunnin sisällä) ylös ja alas nappia samanaikaisesti pohjassa hetken ajan. Tulet näytön ohjelmointitilaan.
2. Paina virtanappia kolme kertaa, jolloin näyttö ei vilku. Paina ylös ja alas nappia samanaikaisesti.
3. Paina virtanappia kunnes saavut P5 arvoon (jolloin näyttö ei vilku). Paina ylös ja alas nappia samanaikaisesti-> siirryt C arvoihin.
4. Paina virtanappia niin monta kertaa kunnes tulee C9 kohdalle (Startup Password Setting).
5. Paina kerran ylöspäin (0 -> 1). Paina virtanappia. Nyt voit valita itsellesi pin-koodin. Vahvista pin-koodi painamalla virtanappia.

Huom! Mikäli unohdat pin-koodisi näytön saa avattua vain ohjelmoimalla näyttö uudestaan jolloin siitä häviää kaikki aiemmat tiedot kuten ajetut kilometrit. 

Akun helppo ohje

Suunnittelemamme ja valmistamamme E/FAT akku on yksi markkinoiden tehokkaimmista akuista. Akku on E/FAT sähköpyörän kallein yksittäinen osa. Suosittelemme olemaan erityisen varovainen aina akkua käsitellessä. Tässä akun helppo pikaohje. Katso tarkemmat käyttöohjeet ”E/FAT käyttöohjeesta” ja ”EFAT Akun lataus ja säilytyslaatikon käyttöohjeesta”.

E/FAT Akku LG 18650 Cells 16Ah/52V/832Wh


Akun poistaminen rungosta ja kiinnittäminen runkoon

– Poista akku rungosta kääntämällä samanaikaisesti avainta ja vetämällä akkua rungonsuuntaisesti ylöspäin.
– Kiinnitä akku runkoon liu’uttamalla akku runkotelineeseen ylhäältä alaspäin kunnes akku napsahtaa paikoilleen. Kokeile vielä, että akku on tukevasti kiinni eikä lähde paikoiltaan. Akun kiinnittämiseen et tarvitse avainta.
– Akun avaimen tarvitset vain akun lukituksen avaamiseen.

Akun lataus

Akun lataus on yksinkertaista. Akkua voi ladata akun ollessa pyörässä kiinni tai ottaa akku irti ja ladata sitä sisällä. Akku tulee säilyttää ja ladata pyörän mukana toimitetussa latauslaatikossa kuivassa ja paloturvallisessa paikassa.

Akun lataus täysin tyhjästä täyteen kestää n. 5,5 tuntia. Akkua ei tarvitse päästää tyhjäksi tai ladata täyteen.

Akku suositellaan ladattavaksi kun se on huoneenlämpöinen. Jos akkua on säilytetty viileässä ota se ensin sisään 30-60 minuutiksi ennen kuin lataat akkua. Jos lataat akkua kylmänä saattaa se vaikuttaa akun elinikään.

Akun säilytys

Suosittelemme säilyttämään akun lämpimässä tilassa (esim. sisätiloissa tai autotallissa). Jos akku on pitkään käyttämättömänä akun varaustilan tulisi olla n. 60-80%. Suosittelemme akun lataamista täyteen ja sen käyttämistä siten, että varaustila tippuu suositusten mukaiseen varaustilaan. Akkua tulisi myös ladata n. 2 kuukauden välein.

Ylläpitolataus on aina tarpeen, jos akku on käyttämättä yli kuukauden jaksoja. Jos akku on käyttämättä useamman kuukauden ajan sen kemiallinen vanheneminen nopeutuu merkittävästi ja lopulta tuhoutuu sen seurauksena.

Säilytä akkua mukana tulleessa akun säilytys- ja latauslaatikossa.

Akun käyttö pakkasella

Akkua voi hyvin käyttää myös pakkasella. Ajomatka saattaa kuitenkin heiketä kovalla pakkasella jopa 1-30%. Huom! Älä aloita akun käyttämistä kylmänä. Jos akkua on säilytetty kylmässä ota se 30-60 minuutiksi sisään lämpiämään ennen käyttöä. Akun elinikä saattaa lyhentyä jos sitä käyttää kylmänä. Kylmä akku ei välttämättä lähde päälle.

Akkua ei saa ladata pakkasessa, sillä kylmä akku saattaa vaurioitua. Huom. useimmat li-ion akut/latauslaitteet eivät anna edes aloittaa liian kylmän (tai kuuman) akun latausta.

Jos akkua on säilytetty tai se on ollut kylmässsä lämpötilassa käyttämättömänä, on se vietävä lämpöiseen ja odotettava sen lämpenevän huoneenlämpöön ennen käyttöä. Akun lämpötila tulee käyttöönottaessa olla yli 0 astetta ja alle 40 astetta.

Kylmät lämpötilat lisäävät akun sisäistä vastusta ja tämä taas heikentää akun kapasiteettia. Tästä syystä li-ion-akku ei pysty vapauttamaan yhtä paljon energiaa tai säilyttämään latausta yhtä hyvin kylmissä lämpötiloissa.

Akun kierrätys

Toisin kuin esimerkiksi kännyköissä ja työkaluissa käytettyjä pieniä litiumakkuja, isoja litiumakkuja ei saa palauttaa kauppojen paristokeräyslaatikoihin. Litiumakut eivät irrallisina kuulu myöskään kuulu sähkö- ja elektroniikkalaitteiden tai lyijyakkujen keräyspisteisiin. Paristoja ja akkuja ei tule koskaan hävittää sekajätteen mukana. Lähde: http://akkutieto.fi/

Lähimmän keräyspisteen löydät kierratys.info-hakupalvelusta.

 

Akun tarkka varaustila voltteina

Näet akun tarkan varaustilan voltteina näytön kolmannessa tilassa. Varaustilan volttiseuranta on huomattavasti tarkempi kuin näytössä näkyvä varaustila palkkeina. Kun opit tarkkailemaan varaustilaa voltteina tiedät aina tarkasti kuinka paljon ”polttoainetta” sinulla on vielä jäljellä.

E/FAT 2.0 ->
52V

Akku tyhjä n. 43V
Akku täysi n. 58,5V

E/FAT 1.0 – 1.9
48V
Akku tyhjä n. 41,5V
Akku täysi n. 54,5V

Näin tarkistat akun varaustilan voltteina:
1. Kytke näyttö päälle ohjainpaneelin virtanapista.
3. Näpäytä ohjainpaneelin virtanappia kaksi kertaa jotta pääset näytön kolmanteen näyttötilaan. Näytön alalaidassa näkyvä volttiluku on akkusi varaustila.

Etuiskunvaimentimen helppo ohje

E/FAT pyörässä on vakiona vauhdikkaaseen ajoon suunnittelemamme 140mm joustava etuiskunvaimennin. Voit itse säätää etuiskuvaimentimen sisäänpäinvaimennusta sekä paluuvaimennusta. Tässä on helppo ohje säädöistä peruskuskille.

Sisäänpäinvaimennus (alaspäinvaimennus)

E/FAT:ssä sisäänpäinvaimennus on toteutettu paineistetulla ilmatilalla, jolloin puhutaan ilmajousesta. Sisäänpäinvaimennus säädetään ilmanpaineella. Mitä enemmän painetta on sitä jäykempi sisäänpäinvaimennus on. Säätö tehdään iskunvaimenninpumpulla iskarin pohjassa olevalla venttiilillä. Älä ikinä käytä tähän tarkoitukseen normaalia pumppua, se ei ole tarpeeksi tarkka ja saattaa hajottaa iskunvaimentimen. Tämä pitää ottaa huomioon niin ilmanpainetta lisätessä sekä laskiessa.

Huom. olemme lisänneet ilmapuolelle hieman voiteluöljyä, jotta tiivisteet eivät vioitu pakkaskeleillä. Tästä syystä ilmapuolen alajalkaan saattaa valua öljyä aika ajoin. Ylimääräinen öljy tulee pyyhkiä pois rätillä, jotta öljyä ei roisku etujarrulevylle tai -paloille.

Iskunvaimentimen suosituspaineet
Tämä on suuntaa antava taulukko iskunvaimentimen suosituspaineesta. Paineen määrä on kuitenkin yksilöllistä joka riippuu kuskin painon lisäksi esim. ajotavasta, ajoreitistä ja rengaspaineista.

Kuskin ja kuorman painoSuosituspaine
70- 80kg4-5 bar
80- 90kg5-6 bar
90- 100kg6-7 bar
100- 110kg7-8 bar
Maksimi10 bar (takuu säilyy kuskin ollessa max. 120kg ja iskunvaimentimen paine max. 10 bar)

Paluuvaimennus (ylöspäinvaimennus)

Paluuvaimennus määrittää miten nopeasti joustoliike palaa takaisin täyteen mittaansa. E/FAT:ssä vaimennusta säädetään vaimennuspatruunassa olevan öljyn virtausta rajoittamalla. Mitä enemmän öljynvirtausta rajoitetaan, sitä suurempi vaimennus on. Paluuvaimennusta säädetään iskarin pohjassa olevalla säätöruuvilla.

Iskunvaimentimen lukitus

Iskunvaimentimen voi lukita öljypuolen yläpäässä sijaitsevalla vivulla. Kiertämällä vipua ääriasentoon vastapäivään öljypuoli avautuu ja myötäpäivään ääriasennossa se on kiinni. Varo vääntämästä vipua liian kovalla voimalla jolloin se saattaa vääntyä yli ja rikkoutua.

HUOM! Lukituksen vipu saattaa olla myös sinisen värinen. Toiminto on kuitenkin täysin sama.

O-rengas

Iskunvaimentimen vasemmassa putkessa oleva O-rengas ei ole tiiviste. Kyseessä on indikaattori O-rengas iskunvaimentimen painauman (joustomatkan / SAG:n) mittaamista varten. Sen avulla on helpompi mitata iskunvaimentimen liikematkaa ja näin säätää vaimennus kuskin painoon ja ajotyyliin sopivaksi.

Huom!

 

Renkaiden helppo ohje

Käytämme ensiasennusrenkaina maastoon suunniteltuja Kenda Juggernaut 26″ x 4,5″ renkaita. Markkinoiden leveimmät 105mm vanteet mahdollistavat E/FAT:lle lukemattomia käyttötarkoituksia ympäri vuoden. Renkaat eri tarkoituksiin löydät verkkokaupastamme.

Rengaskoko
E/FAT:ssä voi takana käyttää rengaskokoja 4,4″- 4,9″ ja edessä yli 5″. Huom! Koska käytämme markkinoiden leveintä vannekokoa (105mm) pitää ulkorenkaan leveys olla vähintään 4,4″. 105mm leveä vanne tekee esim. 4,5″ renkaasta huomattavasti leveämmän kuin yleisesti käytetty 80mm leveä vanne.

Rengaspaineet
Rengaspaineiksi suosittelemme 1 barin molemmin puolin. 1 bar on hyvä yleispaine. Maastossa suosittelemme minimipaineiksi edessä 0,6 bar ja takana 0,8 bar. Katuajossa paineet voi nostaa 1,8 barin asti. Pumput löydät täältä: Pumput

 

Käytämme E/FAT:ssä 30TPI kudoksella olevia ulkorenkaita ja markkinoiden paksuinta fat sisärengasta. 30 TPI:n renkaat eivät puhkea yhtä helposti kuin 120 TPI:n renkaat. 

1barin rengaspaine ehkäisee puhkeamista tehokkaimmin.


Pyörän renkaan sisällä on langoista tehty runkokudos, joka pidättelee renkaan muodossaan ja suojaa sitä iskuilta ja pistoilta. 
Tämän kudoksen rakennetta mitataan Threads per Inch (TPI) -lukuna. Esimerkiksi maastoajoon on saatavilla renkaat, joissa on 30, 60 tai 120 lankaa tuumaa kohden (TPI). Suurempi luku tarkoittaa että sidoslankoja on enemmän, mutta ne ovat ohuempia. 

Käytännössä suurempi luku tarkoittaa yleensä kevyempää pyöränrengasta ja nopeampaa rullaavuutta. 

Paksummat langat taas antavat kudokselle sellaista lujuutta, jota voit tarvita esimerkiksi pyöräilyn vaativimmissa tilanteissa.

Renkaiden irrotus ja kiinnitys
Katso ohjeet renkaiden irrotukseen/kiinnitykseen Youtube kanavaltamme tai huolto-osiosta.

Satulaputken kiinnitys

Satulaputki kiinnitetään pikaliittimellä joten et tarvitse työkalua satulan korkeuden säätämiseen.

Satulaputken pituus:
M/18″ koossa: 300mm x 31,6mm
L/21″ koossa: 350mm x 31,6mm
Erikseen myytävissä 400mm pitkä satulaputki erittäin pitkille kuskeille. Osta tästä.

Huom! Satulaputken pitää olla niin syvällä rungossa, että putken alapää on alemman hitsaussauman alapuolella. Jos putki on liian korkealla toimii se vipuvartena ja saattaa vaurioittaa pyörän runkoa. Rungon murtuminen ei ole takuunalainen vika mikäli satulaputki on asennettu liian korkealle.

Hydraulisen levyjarrun jarrupalojen levityspalan/suojan ohje

Kun pyörän vanne on irrotettuna, on suositeltavaa asentaa jarrupalojen välikappale paikalleen. Välikappale estää mäntää irtoamasta jos jarruvipua painetaan kiekon ollessa irrotettuna. Älä paina jarruvipua kun vanne on irrotettuna.

Jos jarruvipua painetaan eikä jarrupalojen välikappale ole asennettuna männät työntyvät esiin normaalia enemmän ja järjestelmään saattaa päästä ilmaa. Jos näin tapahtuu ota yhteys huoltoliikkeeseen.

        

Käyttöohjeet ja takuutodistukset

E/FAT 1000W Käyttöohje

E/FAT 1000W Takuuehdot

E/FAT 1000W Takuuehdot pdf:

Takuuehdot

Garantivillkor

E/FAT 1000W Ajotietokoneen käyttöohje - KT-LCD8 Näyttö

Näytön käyttöliittymä saattaa olla eri kuin kuvissa mutta toiminnot ovat samat.

Tiivistetty käyttöohje:

KT-LCD8H-user-manual

Täydellinen käyttöohje:
Huom. pyörän takuu raukeaa mikäli parametrejä muutetaan.

KT-LCD8H complete manual

 

EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus

Instruktioner och Garantivillkor

E/FAT 1000W Bruksanvisning

Bruksanvisning pdf:

E/FAT bruksanvisning

E/FAT 1000W garantivillkor

E/FAT 1000W Garantivillkor pdf:

E/FAT garantivillkor

E/FAT 1000W Laddning och lagringsboks bruksanvisning

EU-föräkran om överensstämmelse

Liikennevakuuttamisvelvollisuus

Tarvitseeko E/FAT sähköajoneuvo liikennevakuutusta? 1/2025

1. Tarvitseeko E/FAT sähköajoneuvo liikennevakuutusta? (01/2025 päivitetty info)

Tämä kyseinen sähköajoneuvo tarvitsee liikennevakuutuksen tietyissä tapauksissa (25/25-sääntö).

Kaikki E FAT Finland Oy:n rakentamat L1e-A luokan moottorilla varustetut polkupyörät tarvitsevat lähtökohtaisesti liikennevakuutuksen, sillä niiden alkuperäinen alle <25 kg nettopaino nousee muutostyön jälkeen yli >25 kg (27-30 kg). Tämä tarkoittaa myös sitä, että kyseinen sähköpyörä voidaan käyttäjän toimesta palauttaa osia vaihtamalla takaisin alle 25 kg malliseksi, jolloin se ei tarvitse enää liikennevakuutusta.

E FAT sähköajoneuvo ei tarvitse liikennevakuutusta, mikäli sen alkuperäinen käyttövalmis nettopaino on pienempi kuin <25 kg. Mikäli ajoneuvon nettopaino on yli >25 kg, tulee siihen ottaa lakisääteinen liikennevakuutus.

E FAT sähköajoneuvon suurin valmistajan moottorin avustama rakenteellinen nopeus on rajoitettu 25 km/h  ja sen alkuperäinen maahantuotava nettopaino on alle 25 kg.

Vaikka valmistajan ilmoittaman alkuperäisen maahantuotavan sähköisen liikkumavälineen nettopaino on vähemmän kuin <25 kg, tämä paino ei ole kuitenkaan yksistään ratkaiseva tekijä.

Nettopaino voidaan päätellä pääsääntöisesti valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella, jolloin sähköajoneuvon alkuperäinen nettopaino voi muuttua  ≤ 25 kg ≥ riippuen siitä mitä osia ajoneuvoon jälkikäteen asennetaan, esim. myyntitilanteessa, huollossa tai loppukäyttäjän omasta toimesta.

Täten loppukäyttäjän omalla vastuulla on aina varmistaa ja olla tietoinen siitä, minkä painoinen hänen käyttövalmis sähköinen liikkumisvälineensä on ja tarkistaa vakuutusyhtiöstään tuleeko siihen ottaa liikennevakuutus.

2. Liikennevakuutuslaista yleisesti

Uusi liikennevakuutuslain muutos tuli voimaan 1.6.2024. Muutoksen myötä jokainen rekisteröimätön kevyt sähköajoneuvo / sähköinen liikkumisväline, jonka nettopaino on yli 25 kiloa tai/ja moottorin nopeus ylittää 25 km/h tulee vakuuttaa omalla liikennevakuutuksella. Täten painoltaan yli 25 kiloa painavat tai/ja yli 25 km/h moottorin avustamat sähköajoneuvot eivät uudistuksen myötä sisälly edelleenkään kotivakuutukseen vaan niille tulee ottaa erillinen liikennevakuutus.

– 250W sähköavusteiseen polkupyörään ei saa eikä tule ottaa liikennevakuutusta.
– 1000W moottorilla varustettuun polkupyörään tulee ottaa liikennevakuutus, mikäli sen paino on yli 25 kg.

Miten laitteen paino määritellään?

Ajoneuvon nettopainolla tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan ilmoittamaa painoa ajoneuvon ollessa käyttövalmiina. Sen sijaan kuljettajan painoa, pakkausmateriaalia, erillisiä lisävarusteita tai kuormaa ei lasketa mukaan ajoneuvon nettopainoon.

Esim. myyntitilanteen tai huollon yhteydessä vaihdettava tai jälkiasennettu (vara)osa ei ole lisävaruste. Pyörälaukku on tyypillinen esimerkki lisävarusteesta, jota ei lueta mukaan nettopainoon. Liikennevakuutuslaissa tarkoitettu käyttövalmius tarkoittaa sitä tilannetta, jolloin ajoneuvo on lähdössä liikenteeseen.

”Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ja nettopaino ovat direktiivin käsitteitä, mutta niitä ei kuitenkaan määritellä direktiivissä. Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ja nettopaino voidaan päätellä pääsääntöisesti valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella.”

Miten laitteen rakenteellinen nopeus määritellään?
Ajoneuvon rakenteellisella nopeudella tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan, maahantuojan tai myyjän ilmoittamaa ja asettamaa tai muutoin teknisiin ominaisuuksiin perustuvaa suurinta rakenteellista nopeutta.

Huom! Näitä ajoneuvon asetuksia tai rajoituksia ei saa pystyä muuttamaan. Rakenteellinen nopeus ei siis muutu, vaikka sähköpyörä, jonka ilmoitettu rakenteellinen nopeus on 45 km/h, rajoitettaisiin kuljettajan toimesta kulkemaan enintään 25 km/h. Nopeuden rajoittaminen ei myöskään tee pyörästä laillista tieliikenteessä.

3. Virittäminen ja liikennevakuuttamisvelvollisuus

Mikäli polkupyörä kulkee moottorin avustuksella yli 25 km/h tai/ja sen moottorin nimellisteho (ei maksimitehoa, joka voi hetkellisesti olla moninkertainen nimellistehoon verrattuna) on enemmän kuin 1000 W, sitä ei luokitella enää polkupyöräksi. Tällaiselle ajoneuvolle on hankittava liikennevakuutus ja lisäksi se on rekisteröitävä esim. mopoksi tai moottoripyöräksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksyttävissä.

Jos tällaista ajoneuvoa ei voi tyyppihyväksyä tai rekisteröidä, ei sillä saa ajaa tieliikenteessä ollenkaan. Liikennevakuutus on silti otettava myös tieliikenteen ulkopuolista käyttöä varten, sillä vahinko voi tapahtua esimerkiksi metsässä tai pellolla. Vahingon sattuessa liikennevakuutus korvaa kuljettajan henkilövahingot sekä mahdolliset sivullisille aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot.

Vakuutus on tärkeä ottaa vahinkojen varalle, vaikka laitetta ei käytettäisi tieliikenteessä. Maastossakin voi tulla vastaan yllättäviä tilanteita, joissa voi käydä huonosti. Liikennevakuutuksen kuljettajapaikkasuoja varmistaa, että vahingosta saa asianmukaiset korvaukset. Sairaanhoidosta, kuntoutuksesta, ansionmenetyksestä ja työkyvyttömyydestä aiheutuvat kulut voivat nousta korkeiksi, ja silloin on hyvä, että vakuutus on turvana.

4. Lähteet

https://finlex.fi/fi/esitykset/he/2024/20240010

* https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20160460#L2P5

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

https://tukes.fi/tuotteet-ja-palvelut/koneet/sahkoiset-liikkumisvalineet

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/kevyet-sahkoajoneuvot/#99f250ac

https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/

https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2024/sahkopyora-tarvitsee-tieliikenteessa-liikennevakuutuksen-vain-poikkeustapauksessa/

https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2024/uusi-liikennevakuutuslaki-helppo-paasaanto-ja-muutama-poikkeus/

https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2022/milloin-sahkopyora-tarvitsee-liikennevakuutuksen/